Dalma Doman
Na haar dansopleiding in haar geboortestad Györ start Dalma Doman haar carrière bij het Budapest Dance Theatre, maar hoezeer ze er zich ook ontwikkelt als danser, ze vindt er niet echt wat ze zoekt.
Dalma besluit te gaan freelancen en lessen te volgen bij buitenlandse gezelschappen, waaronder Nederlands Dans Theater en Scapino. “Zo ontdekte ik de kracht van het mijzelf kunnen zijn. De mogelijkheid om je als individu te ontwikkelen, in plaats van als de danser die je in de ogen van anderen zou moeten zijn.” Ze valt als een blok voor Scapino. Alleen is er op dat moment geen plaats voor nieuwe dansers. Dus gaat ze terug naar Hongarije, krijgt er een baan bij het Kecskemét City Ballet, maar blijft ondertussen dromen van Rotterdam. “Ik heb vier jaar gewacht, er waren destijds zoveel dansers die hier wilden werken, maar in 2017 was het mijn tijd.”
Video door Iris Hendriks // speciale dank aan Hofpleintheater
Continue zelfexploratie
Ze heeft sindsdien nooit enige teleurstelling gevoeld. “Ik verlangde naar een plek waar er ruimte was voor mij als individu en die ruimte voel ik nog elke dag. Sowieso is het een belangrijk element in het werk van Ed Wubbe: hij geeft ruimte aan de mens achter de danser.” Die ruimte vraagt, zegt ze, om continue zelfexploratie.
Daardoor vindt ze steeds nieuwe lagen in zichzelf en weet ze nu dat ze een emotionele danser is. Lachend: “Niet dat ik de hele tijd huil, maar ik sta echt in verbinding met mijn gevoel, ben niet bang om de diepste sensaties aan te raken.” In Wubbes Casablanca heeft ze dat in haar ogen voor het eerst tot in de essentie beleefd. “Ik voelde kleine gebaren en emoties oppoppen die echt uit mijn binnenste kwamen.”
Ik voelde emoties oppoppen die echt uit mijn binnenste kwamen.
Inmiddels heeft Dalma ook diverse choreografieën gemaakt en samen met voormalig Scapino-danseres Mara Hulspas heeft ze een jaar lang een choreografisch onderzoeksproject gedaan. “Dat was heel intens en het was ongelooflijk fijn dat Scapino mij die ruimte bood, maar voorlopig wil ik mij nu toch op het dansen concentreren.”
Later hoopt ze – omdat ze ‘helaas nu eenmaal niet haar hele leven kan dansen’ – ook op andere manieren bij te dragen aan de kunstwereld. Ze ziet zichzelf daarbij vooral als bruggenbouwer en initiator van multidisciplinaire producties. “Ik wil manieren vinden om jonge mensen meer in contact met kunst te brengen. Hen te laten ervaren dat kunst je veel meer kan geven dan een avondje Netflix.”
Curriculum vitae
Geboren
1993 in Györ (Hongarije)
Opleiding
School for Dance en Fine Arts, Györ
Danste eerder bij
Budapest Dance Theatre, Kecskemét City Ballet
Bij Scapino sinds
2017
Door als danser te reflecteren op wie je bent, help je je publiek om ook bepaalde aspecten in zichzelf te exploreren. Dat is de kracht van kunst.
Hondenfluisteraar
Vriendschappen, familie en de verbinding met de medemens zijn belangrijk voor Dalma. “Alles wat mij helpt om te groeien en dichter bij mijzelf te komen. Ik waardeer meer en meer de mensen en dingen die er al zijn, in plaats van steeds op zoek te gaan naar nieuw, nieuw, nieuw.”
Sinds enige tijd speelt ze ook weer piano, iets wat ze als kind opgaf om te kunnen dansen. “Pianospelen geeft mij heel veel. Het is als mediteren: het haalt me onmiddellijk weg bij mijn gedachten.” Daarnaast is ze gek op honden, als een soort ‘running gag’ zegt ze al jaren dat ze er een op haar verjaardag hoopt te krijgen. “Als ik met mijn vriend door de stad loop en we zien een hond, dan fantaseren we ook altijd over wat die hond denkt, kruipen we als het ware in zijn huid.” Lachend: “Ik ben een ‘big dog narrator’!”
Fotografie: Khalid Amakran | Interview: Astrid van Leeuwen
Danste o.a. in
-
Oscar
Een hommage aan Oscar Carré met dans, theater, circus én live muziek van Blaudzun. Met Oscar neemt artistiek directeur Ed Wubbe na 30 jaar afscheid van Scapino. -
Origin 2024
Een opwindende voorstelling met invloeden uit Chinese dans, Israëlische volksdans en moderne dans door twee bijzondere internationale choreografen. -
Pinocchio Effect
Dans, theater en live video in een familievoorstelling voor iedereen van 10 tot 110 jaar. Vol humor en ernst over iets wat we allemaal doen: liegen! -
Two Tales
Jonge opkomende dansmakers vertellen indringende verhalen met stevige wortels in de overleveringen en gebruiken van hun geboortegrond. -
Casablanca
Casablanca is een beeldende voorstelling over hartstocht, vrijheid en verlangen naar een betere wereld. -
Oscar
Carré en Scapino Ballet presenteren: Oscar, een hommage aan Oscar Carré met dans, theater, circus én live muziek van Blaudzun. Exclusief te zien in Carré. -
The Square2
Vier jonge makers ontmoeten elkaar in The Square2, een nieuwe avondvullende voorstelling van Scapino. Met Mario Bermùdez Gil, Antonin Comestaz, Ryan Djojokarso -
Casablanca
Casablanca is een beeldende voorstelling over hartstocht, vrijheid en verlangen naar een betere wereld. -
Made in Rotterdam
Made in Rotterdam is Scapino’s danslab waar dansers hun talent als choreograaf verder kunnen ontwikkelen. -
Rite Here Rite Now
Een unieke samenwerking van het New Rotterdam Jazz Orchestra, LantarenVenster en Scapino Ballet Rotterdam. -
The Square Recordings
In de online editie van The Square gaan jonge choreografen op avontuur. -
The Great Bean
De ‘roaring twenties', de opkomst van de jazz, Hollywood en het variété op Broadway. -
The Blend
Scapino begint het nieuwe seizoen niet in het theater maar in een Rotterdams icoon en werelderfgoed monument, de Van Nelle Fabriek. -
Music in Motion
Het Rotterdams Philharmonisch Orkest en Scapino Ballet Rotterdam hebben de handen ineen geslagen voor een nieuw videoproject: Music in motion. -
Pearl
Topdans, schitterende kostuums en meeslepende muziek van o.a. Vivaldi. Het barokspektakel Pearl van Ed Wubbe is een van de succesvoorstellingen van Scapino. -
Cathedral 2019/2020
Een wonderlijke reis naar de wereld van morgen. naar wat ons menselijk maakt - op de meditatieve muziek van Arvo Pärt. Van de Spaanse choreograaf Marcos Morau. -
Made in Rotterdam
Made in Rotterdam is Scapino’s danslab waar dansers hun talent als choreograaf verder kunnen ontwikkelen. -
All Hands on Deck
Scapino en Släpstick (voorheen Wëreldbänd) halen het beste in elkaar naar boven in een voorstelling vol wonderlijke combinaties van dans, humor, muziek en theater. -
TWOOLS 18
TWOOLS 18 blijkt de laatste in de reeks. Het is een waardige afsluiter met wereldpremières van choreografen Ryan Djojokarso, Joeri Dubbe en Maciej Kuzminski. -
TING!
Het bejubelde TING! trok in 2016 wekenlang volle zalen in de Rotterdamse Ferro Dome. De succesproductie staat exclusief in Nieuwe Luxor Theater en Carré. -
Made in Rotterdam
Made in Rotterdam is Scapino’s danslab waar dansers hun talent als choreograaf verder kunnen ontwikkelen. -
New Adventures
Ontdek en proef ze allemaal. Scapino Ballet Rotterdam presenteert een zinderend dansavontuur met veertien topdansers in drie bijzondere choreografieën. -
Holland & Le Chat Noir
Twee topstukken van Ed Wubbe in één voorstelling ter ere van zijn 25-jarig jubileum als artistiek directeur.