Tableau van diverse personen op het podium tegen een donkere achtergrond met projecties

Anima Obscura

In haar eerste productie voor Scapino als artistiek directeur onderzoekt Nanine Linning het verlangen naar onsterfelijkheid: van de occulte praktijken van alchemisten tot experimenten van biohackers. 

De dansers zijn hoofdrolspelers in de zoektocht naar het ene elixer dat ons onkwetsbaar maakt en in staat stelt te ontsnappen aan onze aardse beperkingen.

Anima Obscura is een weelderig totaalkunstwerk waarin choreografie, videoperformance, animatie, hologrammen, kostuumontwerp en livemuziek samensmelten. De digitale technologieën dagen de expressieve mogelijkheden van de dans uit en creëren samen een vernieuwende, sensuele theaterervaring.

In de voorstelling klinkt Ein Deutsches Requiem van Johannes Brahms, versneden met Ein Schemen van Yannis Kyriakides - een hedendaagse ‘re-composition’ voor koor, harp en elektronica. De muziek wordt live uitgevoerd door het Rotterdam Philharmonisch Orkest, Laurens Symfonisch (koor) en Remy van Kesteren (harp).

Seizoen ‘24/’25 is Anima Obscura exclusief te zien in Nieuwe Luxor Theater in het kader van O. festival for Opera. Music. Theatre.

Agenda

woensdag 28 mei 2025 - 20:00 Try-out
Anima Obscura
Nieuwe Luxor Theater
Rotterdam
Binnenkort in verkoop
donderdag 29 mei 2025 - 20:00 Première
Anima Obscura
Nieuwe Luxor Theater
Rotterdam
Binnenkort in verkoop
vrijdag 30 mei 2025 - 20:00 Voorstelling
Anima Obscura
Nieuwe Luxor Theater
Rotterdam
Binnenkort in verkoop
zaterdag 31 mei 2025 - 20:00 Voorstelling
Anima Obscura
Nieuwe Luxor Theater
Rotterdam
Binnenkort in verkoop
zondag 1 juni 2025 - 20:00 Voorstelling
Anima Obscura
Nieuwe Luxor Theater
Rotterdam
Binnenkort in verkoop

Credits

Concept, regie en choreografie
Nanine Linning

Video scenografie
Claudia Rohrmoser

Muziek
Johannes Brahms „Ein Deutsches Requiem”, Yannis Kyriakides „Ein Schemen”, live uitgevoerd door Rotterdam Philharmonisch Orkest (o.l.v. Guiseppe Mengoli), Laurens Symfonisch en Remy van Kesteren

Kostuums 
Irina Shaposhnikova

Lichtontwerp
Thomas C. Hase

Podiumontwerp
Nanine Linning, Christa Beland

Dramaturgie
Peggy Olislaegers, Janett Metzger

Assistent choreografie
Kyle Patrick, Sarah Deltenre

Muzikaal adviseur 
Tido Visser

Filosoof 
Jappe Groenendijk

Drie personen als toren op elkaar in wijde witte jurken

Nanine Linning

Blonde vrouw met golvend jaar, helderblauwe ogen en roodgestifte lippen met een glimlach. Ze staat tegen een grijsblauwe achtergrond.

Nanine Linning heeft de afgelopen twintig jaar internationale bekendheid gekregen met haar grote multidisciplinaire producties waarbij dans en opera, design, fashion en beeldende kunst samenkomen. 

Met haar sterke beeldtaal en explosieve dans bereikt zij een breed publiek, dat haar ook in Nederland trouw volgt. Voorstellingen als BaconRequiem en Zero werden internationaal gelauwerd. Nanine Linning werkt nauw samen met diverse internationaal bekende kunstenaars zoals Teodor Currentzis, Alexandros Tsolakis, Yuima Nakazato, Alexey Retinsky en Studio Drift. Haar samenwerkingen met Iris van Herpen en Bart Hess leidden tot exposities in verschillende musea.

Zes personen met blote lichamen met armen en benen tegen een muur het het lichaam naar voren getrokken

De muziek van Anima Obscura

Brahms’ requiem is geen dodenmis die de gestorvene vergezelt onderweg naar het hiernamaals, maar muziek die troost biedt aan de nabestaanden. Muziek voor de levenden dus, met een grote melodische rijkdom en emotionele intensiteit. Yannis Kyriakides noemt zijn recompositie ‘een droomlandschap met flarden van Brahms die op een wanordelijke manier opduiken en verdwijnen’.

In de voorstelling staat de muziek van Brahms voor het aardse leven; Kyriakides’ elektronische klankwereld is als een echo die toegang biedt tot een andere tijdsdimensie en parallelle werkelijkheid op het toneel – deze muziek maakt het gebruik van flashbacks en flashforwards mogelijk, die vergezeld gaan van een ander danstaal.

Live uitvoering door

Het Rotterdams Philharmonisch Orkest onderscheidt zich door de intense energie tijdens concerten en innovatieve publieksbenadering. Opgericht in 1918 heeft het zich een heel eigen plaats verworven tussen Europa’s meest vooraanstaande symfonieorkesten.

Het RPhO wordt ondersteund door het jonge symfonische koor Laurens Symfonisch en de briljante Nederlandse harpist Remy van Kesteren.

Sierlijke vrouw met op de achtergrond een harpist
Vrouw in lange witte jurk die ver achterover buigt