Vrede
-
Hans Snoek
Oprichter en artistiek directeur - 1946
Het debuut van Scapino
Na de oorlog trekken twaalf dansers hun spitzen weer aan. Onder leiding van de kleurrijke Hans Snoek verzorgen ze een gelegenheidsoptreden voor de leerlingen van de Amsterdamse Dongeschool. De lovende reacties doen de dansers besluiten een gezelschap op te richten. Het gezelschap, dat zich Scapino noemt, richt zich op kinderen en debuteert in Koninklijk Theater Carré met een reeks gratis ochtendvoorstellingen, gesponsord door Het Parool. - 1946
Het Papierennoodballet
Na de oorlog is er een enorm tekort aan papier. Een inzamelingsactie, waarbij kinderen oud papier ophalen, vormt de inspiratiebron voor Scapino’s nieuwe voorstelling: Het Papierennoodballet. Kinderen die goed hebben geholpen met inzamelen, mogen gratis naar de voorstelling. -
Nicolaas Wijnberg
Oprichter -
Hans van Norden
Oprichter - 1947
Voor het eerst internationaal
In de zomer van 1947 treedt Scapino voor het eerst op in het buitenland. Op een internationaal jeugdfestival in Praag dansen we de sprookjesachtige voorstelling De Pasja en de Beer, een voorstelling die daarna nog vaak in reprise zal gaan. -
Lex van Delden
Oprichter
Koninklijk bezoek
Dit seizoen speelt Scapino twee voorstellingen: De Krekel en de Mier en Jan Klaasen op Reis. Duizenden kinderen komen de sprookjes bewonderen. Ook Koningin Juliana komt kijken met haar dochters, de toenmalige prinsessen Beatrix, Irene en Margriet.

Ontwikkeling
Scapino weet kinderen te betoveren met sprookjesachtige voorstellingen vol kleurrijke kostuums en uitbundige decors. Bekende kunstenaars uit uitlopende disciplines sluiten zich aan bij het gezelschap. Langzaam maar zeker wordt het beeldende en verhalende karakter van de stukken abstracter en persoonlijker. Er wordt een lijn van modernisering ingezet die bepalend wordt voor de toekomst van Scapino.
- 1950
Scapino 5 jaar!
Scapino bestaat vijf jaar. Het gezelschap is zeer succesvol, dat wil zeggen: honderd duizend kinderen zagen onze voorstellingen, genoten van de sprookjes en hebben op deze manier kennis gemaakt met ballet. Minder succesvol is dat onze dansers nauwelijks een inkomen uit hun werk halen. Zij worden gedreven door idealisme: mooie voorstellingen maken voor de jeugd. -
Jan Rebel
Choreograaf
Scapino op televisie
Eind jaren veertig doet het fenomeen televisie zijn intrede in Nederland. Philips start met de eerste, experimentele televisie-uitzendingen. In 1950 is voor het eerst een dansoptreden van Scapino op televisie te bewonderen. Bij de opnames ontmoet Hans Snoek haar toekomstige man, Erik de Vries, die een van de pioniers bij Philips is.
Foto's door Huub de Mul
- 1951
Er was eens...
In het voormalig City Theater in Amsterdam gaat de voorstelling Er was eens… in première, met Alex Faassen jr. als het iconische Scapino-figuur. Maar liefst 1700 kinderen zijn erbij. De schrijver van het balletsprookje is Hans Snoek, de choreograaf Albert Mol. [Foto Henk Jonker] - 1952
Prinses op de Erwt
De voorstelling Prinses op de Erwt gaat in première. Dichter Bert Voeten schrijft de tekst. Jan Rebel verzorgt de choreografie. De decors worden gemaakt door Hermanus Berserik. De voorstelling is gebaseerd op een klein verhaaltje, maar kan op veel belangstelling rekenen. Ook in Amerika, waar we de voorstelling spelen in het Lincoln Center, trekt deze volle zalen. [Foto E. van Wijk]

Brand
Op 1 februari 1954 breekt er brand uit in de voormalige goederenloods van het Weesperpoortstation, de repetitieruimte van Scapino. Decors, kostuums en rekwisieten van 32 balletvoorstellingen gaan in vlammen op. Ook verliezen we onze plek om te repeteren en les te geven. De verzekering vergoedt de schade niet volledig, waardoor het einde dreigt voor Scapino.
Onze brandende repetitieruimte verandert in een ijspaleis
Op de dag van de brand is het ijskoud in Amsterdam. Ondanks de kou doet de brandweer zijn uiterste best de brand te blussen. Het water dat op het vuur gespoten wordt, bevriest snel. Daardoor verandert het gebouw in een ijspaleis.
[foto Stadsarchief Amsterdam]
- 1954
We zijn gered!
Schoolkinderen zamelen geld in voor het door brand zwaar gehavende Scapino. Samen met de opbrengsten uit een loterij en steun vanuit de gemeente en het Rijk kunnen we voortbestaan. We gebruiken het geld om twee van onze bekendste balletten in een nieuw jasje te steken. - 1955
Scapino 10 jaar!
Groot feest: Scapino bestaat tien jaar! We vieren het met een jubileumvoorstelling in Carré. Speciaal voor onze verjaardag schrijft Annie M.G. Schmidt een lied, dat in Het Parool wordt gepubliceerd. - 1956
Hans van Manen maakt Swing
De beroemde Nederlandse choreograaf Hans van Manen (1932) maakte een aantal balletten voor Scapino. Een van zijn eerste werken is Swing, onderdeel van de voorstelling Gedanste Portretten, waarin werk van zes choreografen wordt gebundeld. -
Ine Rietstap
Danser - 1958
Verhalenwedstrijd
Publieksparticipatie avant la lettre: Scapino vraagt kinderen een verhaal te bedenken voor een dansvoorstelling. Talloze kinderen doen enthousiast mee. Henk Dragstra wint met zijn sprookje De Wonderfluit, waarop Hans Snoek en Jan Rebel een choreografie bedenken. [foto Hans van den Busken]
- 1959
Alice in Wonderland
Dit seizoen gaat de productie Alice in Wonderland in première. Naast de choreografie van de Engelse danser Richard Glasstone is het de aankleding door Ronald Wilson en Ruth Hellmer, die op het publiek diepe indruk maakt. [foto's Maria Austria]
Scapino Dansacademie
We openen de Scapino Dansacademie, waar leerlingen reguliere vakken volgen én worden opgeleid tot professioneel danser. Een unicum in Nederland. In de eerste jaren is de Scapino Dansacademie gevestigd op de zolder van het Tehuis voor Arbeiders (huisvesting voor ongehuwde arbeiders) aan de Marnixstraat te Amsterdam. Scapinodanser Karel Poons heeft de dagelijkse leiding. In 1988 fuseert de Scapino Dansacademie met de Nationale Balletacademie.
'I like to be in America'
Het is het tijdperk van vrijheid, in de breedste zin van het woord. De moderne dans komt op en de tijdgeest is dwars. Grote Broadwaymusicals komen als film uit. Jazz dans en muziek worden omarmd. Ook Scapino laat zich hierdoor inspireren. Amerika komt niet alleen naar óns toe, Scapino Ballet gaat zelf ook naar Amerika toe om op te treden in het Witte Huis. De wereld maakt kennis met Scapino Ballet!
Scapino 15 jaar!
Scapino bestaat vijftien jaar! In die tijd hebben we in Nederland duizenden voorstellingen gedanst, voor in totaal wel drie miljoen kinderen. Dat moet gevierd! Jan Rebel maakt de jubileumvoorstelling: Jantjes eerste schooldag.
foto Hans van den Busken

- 1961
Haken en Ogen
De musicalfilm Westside Story komt uit en is een ware hit. De film heeft ook invloed op de balletwereld: jazzdans wordt populair. Ook Scapino laat zich inspireren, wat resulteert in het ballet Haken en Ogen van choreograaf Greetje Donkers.
Scapino opent de Kinderboekenweek
Op 5 november 1962 opent de zevende Kinderboekenweek. Scapino heeft de eer om tijdens de opening op te treden in een vol Theater Carré. We dansen de voorstelling Pinokkio, gechoreografeerd door Albert Mol, met muziek van Cor Lemaire, voor een zaal vol enthousiaste kinderen.
- 1964
Scapino in het Witte Huis
Tijdens onze tour door Amerika, staat eind 1963 een bijzonder optreden gepland. Namelijk, in de balzaal van het Witte Huis in Washington. Door de moord op president Kennedy wordt het optreden echter geannuleerd. Op verzoek van first lady Lady Bird Johnson verlengt Scapino zijn tournee om alsnog op te kunnen treden in het Witte Huis. [foto Robert L. Knusden] - 1964
Het meisje met de zwavelstokjes
Eind november beleeft Scapino twee premières: Het meisje met de zwavelstokjes en De Gouden sleutel. Deze twee balletten, choreografieën van Richard Glasstone en Jan Rebel, zijn in opdracht van het Ministerie van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen gemaakt. [foto Jac. B. Rieder] - 1965
Scapino 20 jaar!
Op 7 oktober 1965 vieren we ons twintigjarig jubileum en dansen we het inmiddels klassieke Scapinosprookje De Pasja en de Beer in de Stadsschouwburg Amsterdam. We kijken terug op twintig roerige jaren, waarin we veel bereikt hebben en ondanks allerlei tegenslagen, toch zijn blijven groeien. - 1966
Van den Busken maakt Straatspelletjes
Dansfotograaf en cineast Hans van den Busken maakt de dansfilm Straatspelletjes, op basis van de voorstelling die choreograaf Walter Gore in 1965 maakt voor Scapino Ballet. Om dans beter te kunnen fotograferen volgt Van den Busken enige tijd danslessen bij Scapino. [foto Sander Faassen] - 1967
Scapino op school
Onder leiding van Hans Snoek richt Scapino zich in de beginjaren voornamelijk op kinderen. We treden op in theaters, maar zoeken de jeugd ook op school op. Om nog meer jong publiek kennis te laten maken met de discipline, geven we daar dansdemonstraties. [foto Coen Heer] - 1968
Ballet-thriller
Voor de Kinderboekenweek van 1968 maakt schrijfster An Rutgers van der Loeff een heuse ballet-thriller, waarin Scapino een grote rol speelt: Het uur van de Scapinezen: een onwaar verhaal waar veel waars in zit.
- 1969
Dans in de dierentuin
In juni 1969 danst Scapino op een wel heel speciale locatie, namelijk in dierentuin Artis. We voeren de voorstelling Mensen, dieren en dansen op. Een kaartje kost 50 cent. De Amsterdamse Politiekapel trapt de serie optredens af met een mars.
Het stokje doorgeven
Na 25 jaar artistiek leiderschap neemt Hans Snoek afscheid van Scapino Ballet. De Argentijnse Armando Navarro volgt haar op. Onder zijn leiding wordt het ballet klassieker en de kwaliteit van de dans hoger. Ook trekt hij bekende en onbekende choreografen aan, die met de Scapino-dansers mogen werken. Hiermee geeft hij jonge makers de kans om ervaring op te doen, en laat hij bekende choreografen zijn dansers uitdagen om zich te ontwikkelen en de grenzen van hun fysieke mogelijkheden te ontdekken.
Scapino 25 jaar!
We vieren ons 25 jarig jubileum in de RAI, met de voorstellingen Snippers van Hans van Manen en Oor om Oor van Armando Navarro. Deze jubileumviering is extra bijzonder, omdat Hans Snoek afscheid neemt van Scapino. Armando Navarro volgt haar op als artistiek leider, wat een ommezwaai betekent voor Scapino. Vanaf nu maken we niet meer alleen voorstellingen voor de jeugd, maar voor een publiek van alle leeftijden.

Een nieuwe artistiek leider: Armando Navarro
Onze nieuwe artistiek leider Armando Navarro trapt het seizoen af met het door Scapino al eerder gedanste Coppelia. Met deze bewerking toont Navarro zijn talent om klassieke sprookjes te vertalen naar toegankelijke balletten voor de jeugd. Coppelia zal meermaals in reprise gaan.
- 1972
Verhuizen
In 1972 verhuist Scapino van het pand aan de Hortusplantsoen naar een nieuwe locatie aan de Luchtvaartstraat. We kunnen niet wachten met repeteren tot de verbouwing klaar is, we willen dóór. Op 8 september is de feestelijke opening, die samenvalt met de première van Bach Brandenburg Drie van de Amerikaanse danser en choreograaf Charles Czarny. [foto Jorge Fatauros] -
Armando Navarro
Artistiek directeur - 1973
Zonnige dag van Charles Czarney
Op 16 september 1973 gaat Zonnige Dag in première, gemaakt door de Amerikaanse danser en choreograaf Charles Czarny. Joop Stokvis ontwerpt de geraffineerde kostuums. Het Parool schrijft over de voorstelling: ‘Na afloop waren er, zeer verdiend, ovaties, bravo’s en bloemen voor het Scapino Ballet en voor de maker van Zonnige Dag, Charles Czarney, die terecht voor het voetlicht werd gehaald.’ [foto Jorge Fatauros] - 1974
Halve symfonie
We openen het seizoen met Halve symfonie, een nieuwe choreografie van Armando Navarro. Oud-Scapino danser Ine Rietstap schrijft erover in NRC Handelsblad, en noemt de voorstelling ‘een aanwinst voor Scapino’. In 1985 is Halve symfonie onderdeel van het jubileumprogramma dat in de Stadsschouwburg Amsterdam voor Koning Beatrix wordt gedanst. [foto Jorge Fatauros] -
Aart Verstegen
Artistiek directeur - 1975
Scapino 30 jaar!
We vieren onze dertigste verjaardag met het ballet De Notekraker. Het is een gedurfde keuze, want deze voorstelling is nooit eerder in zijn geheel in Nederland opgevoerd. Het is een groot succes: Scapino voert de voorstelling nog 15 jaar als kerstvoorstelling op. [foto Jorge Fatauros]
- 1976
Carambole
Scapino begint het nieuwe theaterseizoen met Carambole van Jose Gutierrez, opgevoerd door Scapino 10. Scapino 10 is een groep van tien jonge dansers die scholen bezoekt voor lessen en demonstraties, om dans te introduceren bij kinderen. [foto Jorge Fatauros]
- 1977
Kansen voor jongeren
Scapino heeft een neus voor interessante jonge makers en geeft hen regelmatig kansen om werk te maken voor de grote zaal. Een van die jonge talenten is Hans Teurlings, die in 1977 zijn eerste voorstelling voor Scapino maakt, Masquerade. [foto Jorge Fatauros] - 1978
Een nieuwe kerstvoorstelling: Assepoester
Het succes van Navarro’s De Notekraker smaakt naar meer. Dus maakt Navarro opnieuw een kerstvoorstelling: Assepoester. Wim Bijmoer, bekend als decorontwerper voor televisieseries als Ja Zuster - Nee Zuster, Stille Kracht en Tijl Uilenspiegel, ontwerpt het indrukwekkende decor. De Amerikaanse Janet Popeleski, die de Sneeuwkoningin vertolkte in De Notekraker, danst de titelrol. [foto Jorge Fatauros]
Pretpierement
Met de komst van balletmeester Nils Christe wordt het repertoire Scapino moderner. Christes eerste voorstelling bij Scapino is Pretpierement: een vrolijke ballet met orgelmuziek waarvoor Tom Schenk het decor ontwerpt. Later, in 1986, zal Christe Armando Navarro opvolgen als artistiek leider.
foto Jorge Fatauros

De populariteit van moderne dans groeit
Moderne dans is doorgedrongen tot de hele Nederlandse danswereld. Voor Scapino is dit een tijd waarin veel nieuwe choreografen op het toneel verschijnen. Er ontstaat een veelheid aan stijlen in vormgeving, muziek en danstaal. Dansers worden keer op keer uitgedaagd zich aan te passen aan de vele verschillende eisen die choreografen aan hen stellen.
- 1980
Scapino 35 jaar!
Groot feest in de Stadsschouwburg Amsterdam! We vieren ons jubileum met de voorstelling Clowns van Armando Navarro. Zowel de decors als de kostuums zijn ontworpen door Wim Bijmoer. Hoewel recensenten de voorstelling omschrijven als ‘meer theater dan dans’, wordt Clowns zeer goed ontvangen. [foto's Jorge Fatauros]
- 1981
Humoresque
Armando Navarro maakt de voorstelling Humoresque. Hierin dansen de dansers van het ‘grote’ Scapino gezelschap samen met de Scapino 10, een groep van tien jonge dansers die zich voornamelijk op educatie op scholen richt. Elke groep danst zijn eigen repertoire binnen de voorstelling. [foto Jorge Fatauros] - 1982
Op is op
In opdracht en met steun van de stichting Voorlichting Energiebesparing maakt Nils Christe een voorstelling over energiebesparing: Op is op. Een voorstelling waarmee Christe het zichzelf bepaald niet makkelijk maakt. [foto Jorge Fatauros]
Snoepfonie
Nils Christe maakt een voorstelling over snoepgoed. Tom Schenk ontwerpt de opvallende kostuums: diverse dansers worden met hun bovenlijf in een snoepwikkel gestoken, zoals de huls van een rol pepermunt, en dansen daarom vooral met hun benen.
40 jaar Scapino Ballet
Ter ere van ons jubileum is er op 15 november 1985 een feestelijk gala in Stadsschouwburg Amsterdam. Koningin Beatrix is erbij en geniet, samen met de andere aanwezigen, van stukken van Armando Navarro, Jiří Kylián, Rudi van Dantzig en Toer van Schayk.
foto Simon Pot

Pulcinella
Nils Christe wordt mede-artistiek leider van Scapino. In dit seizoen choreografeert hij Pulcinella. Net als Scapino is Pulcinella een figuur uit de Italiaanse theatertraditie Commedia dell’Arte. De voorstelling werd al eerder bij Scapino gedanst, maar toen onder leiding van Fernand Daudey.
- 1988
Een verhuizing in de planning
Na lang wikken en wegen, hakken we de knoop door: Scapino Ballet gaat naar Rotterdam. Hoewel het nog een paar jaar duurt voor we daadwerkelijk verhuizen, is Scapino vanaf 1988 het dansgezelschap van de Rotterdamse Schouwburg (tegenwoordig Theater Rotterdam). [foto Rob Bogaerts] -
Nils Christe
Artistiek directeur
De eerste stukken van Ed Wubbe voor Scapino
Na Bagatellen in 1987, gaat nu het tweede stuk van danser en choreograaf Ed Wubbe in première: Blue Tattoo. ‘Ik wil vooral nog veel leren,’ zegt Wubbe in 1988 op een conferentie over choreografie in Lissabon, ‘Verschillende dingen uitproberen en misschien kom ik dan later tot een echt eigen stijl.’ Ook met Blue Tattoo probeert hij iets nieuws uit, door voor het eerst een spitzenvoorstelling te maken.
foto Jorge Fatauros

- 1989
Een nieuwe koers
Armando Navarro neemt afscheid, waarna Scapino het roer omgooit. De dans wordt steeds moderner en ook educatie gaat er binnen Scapino anders uitzien. We besluiten niet langer danslessen en demonstraties op scholen te geven. Wél blijft er binnen onze organisatie een educatieafdeling actief.
Alles verandert
Scapino verhuist van Amsterdam naar Rotterdam. In de havenstad wil Scapino een belangrijke speler worden en aansluiting zoeken bij een nieuw publiek. Niet alleen de jongeren zijn belangrijk, iedereen wordt uitgenodigd om kennis te maken met het kersverse staddansgezelschap. Ed Wubbe wordt artistiek directeur en huischoreograaf en verovert met zijn expressieve, thematische stukken de balletwereld. Hij bouwt samen met dansers aan voorstellingen en geeft hen de kans om ook hun artistieke kant te laten zien.
- 1990
Rameau, het debuut van Ed Wubbe
Rameau is het officiële debuut van Ed Wubbe als huischoreograaf. Wubbe laat zien wat hij met Scapino voor ogen heeft. Met barokmuziek en het thema van de Franse revolutie maakt hij een energiek en eigentijds dansspektakel. [foto Hans Gerritsen] - 1992
Scapino in zwaar weer
Door de jaren heen krijgt Scapino te maken met tal van financiële tegenslagen. Dit seizoen komen er opnieuw grote financiële problemen aan het licht. Een ingrijpende herorganisatie volgt. Ook neemt Nils Christe dit seizoen afscheid als artistiek leider. In dit seizoen gaat Cages in première, van choreografe Kristen DeBrock. [foto Hans Gerritsen]
Naar Rotterdam!
Het jaar 1992 is een van de mijlpalen in het bestaan van Scapino. Het gezelschap verhuist na vijftig jaar van Amsterdam naar Rotterdam en Ed Wubbe wordt aangesteld als artistiek directeur. Hij gooit het roer om. Het repertoire wordt volledig vernieuwd en aangepast aan de tijd. Wubbe’s visitekaart heet Kathleen, een rauw groepsstuk en een stedelijk statement dat past bij de stad Rotterdam. Ook maakt een nieuwe danseres haar opwachting: Bonnie Doets.
[foto's Hans Gerritsen]
- 1994
Nieuwe locatie
Na een lange zoektocht en verbouwing nemen we eindelijk intrek in onze nieuwe studio’s in het NDU-gebouw aan de Eendrachtsstraat in Rotterdam. Op 5 september 1994 repeteren we er voor het eerst. Vanaf dit moment noemen we onszelf kortweg Scapino Rotterdam. De toevoeging ‘Ballet’ laten we tijdelijk achterwege. -
Ed Wubbe
Artistiek directeur
- 1995
50 jaar Scapino Ballet
We vieren ons vijftigste jubileum met de voorstelling Romeo & Julia. Ed Wubbe maakt van deze klassieke lovestory een nieuwe, eigentijdse bewerking. De opbrengst van de première en de tournee schenken we aan UNICEF. Hans Snoek is aanwezig bij de première. [foto’s Hans Gerritsen]
- 1996
Perfect Skin
Perfect Skin, een voorstelling die in 1992 zijn première beleefde, gaat dit seizoen in reprise. Dagblad Trouw noemt de zwartwitte decor- en kostuumontwerpen ‘een kaleidoscopisch panaticum’ en ‘een panorama dat verschillende associaties oproept, van jungle tot kolkende zee’. [foto’s Hans Gerritsen]
Nico
Scapino werkt samen met poplegende John Cale, bekend van de band The Velvet Underground. In de voorstelling die Ed Wubbe met hem maakt, staan de muziek en de poëzie van Nico, de roemruchte en destructieve zangeres van The Velvet Underground, centraal. Wekenlang is de voorstelling een hype in de media. In maart 1998 gaat Located behaviour, shaped in attitude in première. Het is de eerste choreografie van onze nieuwe huischoreograaf Georg Reischl.

- 1998
Epoxy
Twintig dansers van Scapino Rotterdam en zeven dansers van Dansgroep Krisztina de Châtel dansen samen in de door De Châtel gechoreografeerde voorstelling Epoxy. Speciaal voor deze voorstelling componeert Thom Willems de muziek. [foto Hans Gerritsen] - 1999
TWOOLS
Scapino Rotterdam begint een nieuw concept: TWOOLS. Onder deze naam brengen we korte dansstukken van jonge, getalenteerde choreografen. Korte divertissementen van Ed Wubbe verbinden de stukken aan elkaar. Een van de opvallendste edities is de tweede, waarin klassiek geschoolde dansers de vloer delen met de dansers van breakdancegroep 010Bboys. Een ware primeur. Ook staat Scapino dit jaar voor het eerst op Lowlands, als eerste dans/theatergezelschap. [foto Hans Gerritsen]
Het publiek wil van alles iets
Wubbe gaat in een flink tempo door met het maken van zijn aansprekende en expressieve stukken. Hij is in zijn werken altijd op zoek naar de goede balans tussen fantasie en voorspelbaarheid. Hij toont ons vaak de donkere rauwe kant van de mens. Met zijn neus voor talent vindt hij nieuwe en jonge choreografen. Dé ontdekking is Marco Goecke, een Duitse choreograaf die het menselijk lichaam op een ongebruikelijke en bijna ongemakkelijke manier inzet.
- 2000
Nanine Linning treedt aan
Met haar 22 jaar wordt Nanine Linning Scapino’s jongste huischoreograaf ooit. Haar eerste grote stuk heet The Neon Lounge. Daarna volgen SCUM, Lighthouse, Bubble Gum Wrapper en Endless Song of Silence. Na vier jaar verlaat Linning Scapino om haar carrière met haar eigen gezelschap te vervolgen in Duitsland. [foto’s Hans Gerritsen]
- 2001
Scapino x MVRDV
In 2001 is Rotterdam culturele hoofdstad van Europa. Rotterdam Marketing vraagt Scapino een stuk te maken in het kader van dit festivaljaar. Het wordt Manyfacts, life in the 3D city: een onconventionele samenwerking tussen Scapino en het Rotterdamse architectenbureau MVRDV. Manyfacts spreekt zich af in de stad van de toekomst, die verbeeld wordt op grote projectieschermen. In datzelfde jaar overlijdt Hans Snoek op 90 jarige leeftijd. [foto Ruben Stern] - 2003
Four for Nothing
De Amerikaanse choreograaf Amanda Miller, die bekend staat om haar vernieuwende choreografieën, maakt voor ons de voorstelling Four for Nothing. Hierin draagt Scapino-danser Mischa van Leeuwen een twintig minuten durende monoloog voor. Het stuk wint de Zwaan voor beste productie. [foto Hans Gerritsen] - 2005
Rotterdam Danst
Zes Rotterdamse dansgezelschappen slaan de handen ineen. Samen met Conny Janssen Danst, Dance Works Rotterdam, Meekers Uitgesproken Dans, Rogie & Company en danswerkplaats Dansatelier organiseren we als Rotterdam Danst gezamenlijke presentaties. Met als jaarlijks hoogtepunt de DANSnacht, met tientallen performances en workshops in de zalen en foyers van de Rotterdamse Schouwburg. [foto workshop Joke Schot]
Marco Goecke
In 2005 gaat Der Rest ist Schweigen in première. De eerste choreografie van de nieuwe huischoreograaf Marco Goecke zorgt voor een sensatie in de danswereld. Zijn originele stijl getuigt van een bijna maniakale bezetenheid. Goeckes ster is al rijzende in de Duitse balletwereld. Bij Scapino verovert hij Nederland en breekt internationaal door. Goecke is zeven jaar lang huischoreograaf maakt in die tijd elf choreografieën.
- 2006
Dansen op een grasmat
In The Green zet Ed Wubbe de grootsheid van Bachs Johannes Passion tegenover de nietigheid van de mens. Zeven mannelijke dansers gaan de strijd aan met de intimiderende muziek. Dat doen ze op een felgroene grasmat van tien bij acht meter. Met de grasmat benadrukt Ed Wubbe de aardsheid tegenover de hemelse muziek van Bach: “Op gras beweeg je uiteraard heel anders dan op een balletvloer… de dansers gaan zich veel aardser bewegen en dat zocht ik nou juist.” [foto Hans Gerritsen] - 2007
Tous les jours, a tous point de vue, on va de mieux
Van 1977 t/m 1985 maakte choreograaf Hans Teurlings regelmatig voorstellingen voor Scapino. Nu keert hij terug met een bijzonder stuk: Tous les jours, a tous point de vue, on va de mieux. Teurlings daagt de dansers niet alleen technisch uit, maar doet ook een beroep op hun theatrale uitstraling en hun bereidheid zichzelf te zijn. [foto Hans Gerritsen]
De Notenkraker van Marco Goecke
Huischoreograaf Marco Goecke presenteert zijn versie van Scapino-klassieker De Notenkraker. Hierin legt hij de nadruk op de duistere kanten van het verhaal en noemt zijn stuk een ‘ballet noir’. Het decor is volledig zwart, met duizenden zwarte walnoten.
- 2009
Holland
Ed Wubbe stelt een avondvullend programma samen: drie choreografieën die met elkaar verbonden zijn door het thema Holland. Voor het titelstuk gaat Wubbe terug naar de Gouden Eeuw, naar de kiem van de Hollandse identiteit. [foto Hans Gerritsen]