Scapino op de Frans Halsschool

1940 - 1950

Vrede

Na vijf jaar oorlog wordt het vrede. Wat het land nodig heeft, zijn mensen die initiatief, durf en daadkracht tonen om de samenleving weer op gang te krijgen. Een groot voorbeeld van daadkracht en empathie wordt aan de dag gelegd door danspedagoge Hans Snoek, die in 1946 met een groep vrienden Scapino Ballet opricht. Het gezelschap helpt kinderen ontsnappen uit de wereld van angst. Ze mogen weer dromen en geloven in een nieuwe werkelijkheid zonder oorlog.
  • Het Papierennoodballet - 1946
    1946

    Het Papierennoodballet

    Na de oorlog is er een enorm tekort aan papier. Een inzamelingsactie, waarbij kinderen oud papier ophalen, vormt de inspiratiebron voor Scapino’s nieuwe voorstelling: Het Papierennoodballet. Kinderen die goed hebben geholpen met inzamelen, mogen gratis naar de voorstelling.
1948

Koninklijk bezoek

Dit seizoen speelt Scapino twee voorstellingen: De Krekel en de Mier en Jan Klaasen op Reis. Duizenden kinderen komen de sprookjes bewonderen. Ook Koningin Juliana komt kijken met haar dochters, de toenmalige prinsessen Beatrix, Irene en Margriet.

De Krekel en de Mier | choreografie Hans Snoek (fotograaf onbekend)
Scapino Dansakademie

1950 - 1960

Ontwikkeling

Scapino weet kinderen te betoveren met sprookjesachtige voorstellingen vol kleurrijke kostuums en uitbundige decors. Bekende kunstenaars uit uitlopende disciplines sluiten zich aan bij het gezelschap. Langzaam maar zeker wordt het beeldende en verhalende karakter van de stukken abstracter en persoonlijker. Er wordt een lijn van modernisering ingezet die bepalend wordt voor de toekomst van Scapino.

1950

Scapino op televisie

Eind jaren veertig doet het fenomeen televisie zijn intrede in Nederland. Philips start met de eerste, experimentele televisie-uitzendingen. In 1950 is voor het eerst een dansoptreden van Scapino op televisie te bewonderen. Bij de opnames ontmoet Hans Snoek haar toekomstige man, Erik de Vries, die een van de pioniers bij Philips is.

Foto's door Huub de Mul

  • Er was eens... | choreografie Albert Mol (foto Henk Jonker)
    1951

    Er was eens...

    In het voormalig City Theater in Amsterdam gaat de voorstelling Er was eens… in première, met Alex Faassen jr. als het iconische Scapino-figuur. Maar liefst 1700 kinderen zijn erbij. De schrijver van het balletsprookje is Hans Snoek, de choreograaf Albert Mol. [Foto Henk Jonker]
  • De Prinses op de Erwt | choreografie Jan Rebel (foto E. van Wijk)
    1952

    Prinses op de Erwt

    De voorstelling Prinses op de Erwt gaat in première. Dichter Bert Voeten schrijft de tekst. Jan Rebel verzorgt de choreografie. De decors worden gemaakt door Hermanus Berserik. De voorstelling is gebaseerd op een klein verhaaltje, maar kan op veel belangstelling rekenen. Ook in Amerika, waar we de voorstelling spelen in het Lincoln Center, trekt deze volle zalen. [Foto E. van Wijk]
Brand in het Weesperpoortstation (foto Stadsarchief Amsterdam / G.L.W. Oppenheim)
1954

Brand

Op 1 februari 1954 breekt er brand uit in de voormalige goederenloods van het Weesperpoortstation, de repetitieruimte van Scapino. Decors, kostuums en rekwisieten van 32 balletvoorstellingen gaan in vlammen op. Ook verliezen we onze plek om te repeteren en les te geven. De verzekering vergoedt de schade niet volledig, waardoor het einde dreigt voor Scapino.

Onze brandende repetitieruimte verandert in een ijspaleis
Op de dag van de brand is het ijskoud in Amsterdam. Ondanks de kou doet de brandweer zijn uiterste best de brand te blussen. Het water dat op het vuur gespoten wordt, bevriest snel. Daardoor verandert het gebouw in een ijspaleis.

[foto Stadsarchief Amsterdam]

  • Affiche voor de grote Scapino Loterij in 1954
    1954

    We zijn gered!

    Schoolkinderen zamelen geld in voor het door brand zwaar gehavende Scapino. Samen met de opbrengsten uit een loterij en steun vanuit de gemeente en het Rijk kunnen we voortbestaan. We gebruiken het geld om twee van onze bekendste balletten in een nieuw jasje te steken.
  • Een overzicht van de ontvangen steun (17 maart 1954)
  • Repetitie met Hans van Manen (fotograaf onbekend)
    1956

    Hans van Manen maakt Swing

    De beroemde Nederlandse choreograaf Hans van Manen (1932) maakte een aantal balletten voor Scapino. Een van zijn eerste werken is Swing, onderdeel van de voorstelling Gedanste Portretten, waarin werk van zes choreografen wordt gebundeld.
  • De Wonderfluit geschreven door Henk Dragstra | choreografie Jan Rebel en Hans Snoek (foto Hans van den Busken)
    1958

    Verhalenwedstrijd

    Publieksparticipatie avant la lettre: Scapino vraagt kinderen een verhaal te bedenken voor een dansvoorstelling. Talloze kinderen doen enthousiast mee. Henk Dragstra wint met zijn sprookje De Wonderfluit, waarop Hans Snoek en Jan Rebel een choreografie bedenken. [foto Hans van den Busken]
1959

Scapino Dansacademie

We openen de Scapino Dansacademie, waar leerlingen reguliere vakken volgen én worden opgeleid tot professioneel danser. Een unicum in Nederland. In de eerste jaren is de Scapino Dansacademie gevestigd op de zolder van het Tehuis voor Arbeiders (huisvesting voor ongehuwde arbeiders) aan de Marnixstraat te Amsterdam. Scapinodanser Karel Poons heeft de dagelijkse leiding. In 1988 fuseert de Scapino Dansacademie met de Nationale Balletacademie.

Lees meer

Een groep mensen zwaaiend voor een vliegtuig

1960 - 1970

'I like to be in America'

Het is het tijdperk van vrijheid, in de breedste zin van het woord. De moderne dans komt op en de tijdgeest is dwars. Grote Broadwaymusicals komen als film uit. Jazz dans en muziek worden omarmd. Ook Scapino laat zich hierdoor inspireren. Amerika komt niet alleen naar óns toe, Scapino Ballet gaat zelf ook naar Amerika toe om op te treden in het Witte Huis. De wereld maakt kennis met Scapino Ballet!

1960

Scapino 15 jaar!

Scapino bestaat vijftien jaar! In die tijd hebben we in Nederland duizenden voorstellingen gedanst, voor in totaal wel drie miljoen kinderen. Dat moet gevierd! Jan Rebel maakt de jubileumvoorstelling: Jantjes eerste schooldag.

foto Hans van den Busken

Jantjes eerste schooldag | choreografie Jan Rebel (foto Hans van den Busken)
1962

Scapino opent de Kinderboekenweek

Op 5 november 1962 opent de zevende Kinderboekenweek. Scapino heeft de eer om tijdens de opening op te treden in een vol Theater Carré. We dansen de voorstelling Pinokkio, gechoreografeerd door Albert Mol, met muziek van Cor Lemaire, voor een zaal vol enthousiaste kinderen.

  • Het meisje met de zwavelstokjes | choreografie Jan Rebel (foto Jac. B. Rieder)
    1964

    Het meisje met de zwavelstokjes

    Eind november beleeft Scapino twee premières: Het meisje met de zwavelstokjes en De Gouden sleutel. Deze twee balletten, choreografieën van Richard Glasstone en Jan Rebel, zijn in opdracht van het Ministerie van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen gemaakt. [foto Jac. B. Rieder]
  • Straatspelletjes | film van Hans van den Busken (foto Sander Faassen)
    1966

    Van den Busken maakt Straatspelletjes

    Dansfotograaf en cineast Hans van den Busken maakt de dansfilm Straatspelletjes, op basis van de voorstelling die choreograaf Walter Gore in 1965 maakt voor Scapino Ballet. Om dans beter te kunnen fotograferen volgt Van den Busken enige tijd danslessen bij Scapino. [foto Sander Faassen]
  • Scapino voor de klas (foto Coen Heer]
    1967

    Scapino op school

    Onder leiding van Hans Snoek richt Scapino zich in de beginjaren voornamelijk op kinderen. We treden op in theaters, maar zoeken de jeugd ook op school op. Om nog meer jong publiek kennis te laten maken met de discipline, geven we daar dansdemonstraties. [foto Coen Heer]
Hans Snoek neemt afscheid als artistiek leider in een volle RAI - Scapino Ballet

1970 - 1980

Het stokje doorgeven

Na 25 jaar artistiek leiderschap neemt Hans Snoek afscheid van Scapino Ballet. De Argentijnse Armando Navarro volgt haar op. Onder zijn leiding wordt het ballet klassieker en de kwaliteit van de dans hoger. Ook trekt hij bekende en onbekende choreografen aan, die met de Scapino-dansers mogen werken. Hiermee geeft hij jonge makers de kans om ervaring op te doen, en laat hij bekende choreografen zijn dansers uitdagen om zich te ontwikkelen en de grenzen van hun fysieke mogelijkheden te ontdekken.

1970

Scapino 25 jaar!

We vieren ons 25 jarig jubileum in de RAI, met de voorstellingen Snippers van Hans van Manen en Oor om Oor van Armando Navarro. Deze jubileumviering is extra bijzonder, omdat Hans Snoek afscheid neemt van Scapino. Armando Navarro volgt haar op als artistiek leider, wat een ommezwaai betekent voor Scapino. Vanaf nu maken we niet meer alleen voorstellingen voor de jeugd, maar voor een publiek van alle leeftijden.

Afscheid van Hans Snoek in de RAI (fotograaf onbekend)
1971

Een nieuwe artistiek leider: Armando Navarro

Onze nieuwe artistiek leider Armando Navarro trapt het seizoen af met het door Scapino al eerder gedanste Coppelia. Met deze bewerking toont Navarro zijn talent om klassieke sprookjes te vertalen naar toegankelijke balletten voor de jeugd. Coppelia zal meermaals in reprise gaan.

  • Bach Brandenburg Drie | choreografie Charles Czarney (foto Jorge Fatauros)
    1972

    Verhuizen

    In 1972 verhuist Scapino van het pand aan de Hortusplantsoen naar een nieuwe locatie aan de Luchtvaartstraat. We kunnen niet wachten met repeteren tot de verbouwing klaar is, we willen dóór. Op 8 september is de feestelijke opening, die samenvalt met de première van Bach Brandenburg Drie van de Amerikaanse danser en choreograaf Charles Czarny. [foto Jorge Fatauros]
  • Zonnige Dag | choreografie Charles Czarny (foto Jorge Fatauros)
    1973

    Zonnige dag van Charles Czarney

    Op 16 september 1973 gaat Zonnige Dag in première, gemaakt door de Amerikaanse danser en choreograaf Charles Czarny. Joop Stokvis ontwerpt de geraffineerde kostuums. Het Parool schrijft over de voorstelling: ‘Na afloop waren er, zeer verdiend, ovaties, bravo’s en bloemen voor het Scapino Ballet en voor de maker van Zonnige Dag, Charles Czarney, die terecht voor het voetlicht werd gehaald.’ [foto Jorge Fatauros]
  • Halve symfonie | chorografie Armando Navarro (foto Jorge Fatauros)
    1974

    Halve symfonie

    We openen het seizoen met Halve symfonie, een nieuwe choreografie van Armando Navarro. Oud-Scapino danser Ine Rietstap schrijft erover in NRC Handelsblad, en noemt de voorstelling ‘een aanwinst voor Scapino’. In 1985 is Halve symfonie onderdeel van het jubileumprogramma dat in de Stadsschouwburg Amsterdam voor Koning Beatrix wordt gedanst. [foto Jorge Fatauros]
  • De Notekraker | choreografie Armando Navarro (foto Jorge Fatauros)
    1975

    Scapino 30 jaar!

    We vieren onze dertigste verjaardag met het ballet De Notekraker. Het is een gedurfde keuze, want deze voorstelling is nooit eerder in zijn geheel in Nederland opgevoerd. Het is een groot succes: Scapino voert de voorstelling nog 15 jaar als kerstvoorstelling op. [foto Jorge Fatauros]
  • Masquerade | choreografie Hans Tuerlings (foto Jorge Fatauros)
    1977

    Kansen voor jongeren

    Scapino heeft een neus voor interessante jonge makers en geeft hen regelmatig kansen om werk te maken voor de grote zaal. Een van die jonge talenten is Hans Teurlings, die in 1977 zijn eerste voorstelling voor Scapino maakt, Masquerade. [foto Jorge Fatauros]
  • Assepoester | choregrafie Armando Navarro (foto Jorge Fatauros)
    1978

    Een nieuwe kerstvoorstelling: Assepoester

    Het succes van Navarro’s De Notekraker smaakt naar meer. Dus maakt Navarro opnieuw een kerstvoorstelling: Assepoester. Wim Bijmoer, bekend als decorontwerper voor televisieseries als Ja Zuster - Nee Zuster, Stille Kracht en Tijl Uilenspiegel, ontwerpt het indrukwekkende decor. De Amerikaanse Janet Popeleski, die de Sneeuwkoningin vertolkte in De Notekraker, danst de titelrol. [foto Jorge Fatauros]
1978

Pretpierement

Met de komst van balletmeester Nils Christe wordt het repertoire Scapino moderner. Christes eerste voorstelling bij Scapino is Pretpierement: een vrolijke ballet met orgelmuziek waarvoor Tom Schenk het decor ontwerpt. Later, in 1986, zal Christe Armando Navarro opvolgen als artistiek leider.

foto Jorge Fatauros

Pretpierement | choreografie Nils Christe (foto Jorge Fatauros)
Piccolo Mondo

1980 - 1990

De populariteit van moderne dans groeit

Moderne dans is doorgedrongen tot de hele Nederlandse danswereld. Voor Scapino is dit een tijd waarin veel nieuwe choreografen op het toneel verschijnen. Er ontstaat een veelheid aan stijlen in vormgeving, muziek en danstaal. Dansers worden keer op keer uitgedaagd zich aan te passen aan de vele verschillende eisen die choreografen aan hen stellen.

  • Humoresque | choregrafie Armando Navarro (foto Jorge Fatauros)
    1981

    Humoresque

    Armando Navarro maakt de voorstelling Humoresque. Hierin dansen de dansers van het ‘grote’ Scapino gezelschap samen met de Scapino 10, een groep van tien jonge dansers die zich voornamelijk op educatie op scholen richt. Elke groep danst zijn eigen repertoire binnen de voorstelling. [foto Jorge Fatauros]
1984

Snoepfonie

Nils Christe maakt een voorstelling over snoepgoed. Tom Schenk ontwerpt de opvallende kostuums: diverse dansers worden met hun bovenlijf in een snoepwikkel gestoken, zoals de huls van een rol pepermunt, en dansen daarom vooral met hun benen.

1985

40 jaar Scapino Ballet

Ter ere van ons jubileum is er op 15 november 1985 een feestelijk gala in Stadsschouwburg Amsterdam. Koningin Beatrix is erbij en geniet, samen met de andere aanwezigen, van stukken van Armando Navarro, Jiří Kylián, Rudi van Dantzig en Toer van Schayk.

foto Simon Pot

HKH Beatrix tenmidden van de dansers van Scapino Ballet (foto Simon Pot)
1986

Pulcinella

Nils Christe wordt mede-artistiek leider van Scapino. In dit seizoen choreografeert hij Pulcinella. Net als Scapino is Pulcinella een figuur uit de Italiaanse theatertraditie Commedia dell’Arte. De voorstelling werd al eerder bij Scapino gedanst, maar toen onder leiding van Fernand Daudey.

  • De Rotterdamse Schouwburg (foto Rob Bogaerts - Anefo)
    1988

    Een verhuizing in de planning

    Na lang wikken en wegen, hakken we de knoop door: Scapino Ballet gaat naar Rotterdam. Hoewel het nog een paar jaar duurt voor we daadwerkelijk verhuizen, is Scapino vanaf 1988 het dansgezelschap van de Rotterdamse Schouwburg (tegenwoordig Theater Rotterdam). [foto Rob Bogaerts]
1988

De eerste stukken van Ed Wubbe voor Scapino

Na Bagatellen in 1987, gaat nu het tweede stuk van danser en choreograaf Ed Wubbe in première: Blue Tattoo. ‘Ik wil vooral nog veel leren,’ zegt Wubbe in 1988 op een conferentie over choreografie in Lissabon, ‘Verschillende dingen uitproberen en misschien kom ik dan later tot een echt eigen stijl.’ Ook met Blue Tattoo probeert hij iets nieuws uit, door voor het eerst een spitzenvoorstelling te maken.

foto Jorge Fatauros

Blue Tattoo | choreografie Ed Wubbe (foto Jorge Fatauros)
Kathleen | choreografie Ed Wubbe (foto Hans Gerritsen)

1990 - 2000

Alles verandert

Scapino verhuist van Amsterdam naar Rotterdam. In de havenstad wil Scapino een belangrijke speler worden en aansluiting zoeken bij een nieuw publiek. Niet alleen de jongeren zijn belangrijk, iedereen wordt uitgenodigd om kennis te maken met het kersverse staddansgezelschap. Ed Wubbe wordt artistiek directeur en huischoreograaf en verovert met zijn expressieve, thematische stukken de balletwereld. Hij bouwt samen met dansers aan voorstellingen en geeft hen de kans om ook hun artistieke kant te laten zien.

  • Rameau | choreografie Ed Wubbe (foto Hans Gerritsen)
    1990

    Rameau, het debuut van Ed Wubbe

    Rameau is het officiële debuut van Ed Wubbe als huischoreograaf. Wubbe laat zien wat hij met Scapino voor ogen heeft. Met barokmuziek en het thema van de Franse revolutie maakt hij een energiek en eigentijds dansspektakel. [foto Hans Gerritsen]
  • Cages | choreografie Kristen DeBrock (foto Hans Gerritsen)
    1992

    Scapino in zwaar weer

    Door de jaren heen krijgt Scapino te maken met tal van financiële tegenslagen. Dit seizoen komen er opnieuw grote financiële problemen aan het licht. Een ingrijpende herorganisatie volgt. Ook neemt Nils Christe dit seizoen afscheid als artistiek leider. In dit seizoen gaat Cages in première, van choreografe Kristen DeBrock. [foto Hans Gerritsen]
1992

Naar Rotterdam!

Het jaar 1992 is een van de mijlpalen in het bestaan van Scapino. Het gezelschap verhuist na vijftig jaar van Amsterdam naar Rotterdam en Ed Wubbe wordt aangesteld als artistiek directeur. Hij gooit het roer om. Het repertoire wordt volledig vernieuwd en aangepast aan de tijd. Wubbe’s visitekaart heet Kathleen, een rauw groepsstuk en een stedelijk statement dat past bij de stad Rotterdam. Ook maakt een nieuwe danseres haar opwachting: Bonnie Doets.

[foto's Hans Gerritsen]

  • In het gebouw waar vroeger de Nederlandse Dagblad Unie huisde werd jarenlang NRC Handelsblad gemaakt
    1994

    Nieuwe locatie

    Na een lange zoektocht en verbouwing nemen we eindelijk intrek in onze nieuwe studio’s in het NDU-gebouw aan de Eendrachtsstraat in Rotterdam. Op 5 september 1994 repeteren we er voor het eerst. Vanaf dit moment noemen we onszelf kortweg Scapino Rotterdam. De toevoeging ‘Ballet’ laten we tijdelijk achterwege.
  • Romeo & Julia | choreografie Ed Wubbe (foto Hans Gerritsen)
  • Romeo & Julia | choreografie Ed Wubbe (foto Hans Gerritsen)
    1995

    50 jaar Scapino Ballet

    We vieren ons vijftigste jubileum met de voorstelling Romeo & Julia. Ed Wubbe maakt van deze klassieke lovestory een nieuwe, eigentijdse bewerking. De opbrengst van de première en de tournee schenken we aan UNICEF. Hans Snoek is aanwezig bij de première. [foto’s Hans Gerritsen]
1997

Nico

Scapino werkt samen met poplegende John Cale, bekend van de band The Velvet Underground. In de voorstelling die Ed Wubbe met hem maakt, staan de muziek en de poëzie van Nico, de roemruchte en destructieve zangeres van The Velvet Underground, centraal. Wekenlang is de voorstelling een hype in de media. In maart 1998 gaat Located behaviour, shaped in attitude in première. Het is de eerste choreografie van onze nieuwe huischoreograaf Georg Reischl.

John Cale en Ed Wubbe in de studio (fotograaf onbekend)
  • Epoxy | choreografie Krisztina de Châtel (foto Hans Gerritsen)
    1998

    Epoxy

    Twintig dansers van Scapino Rotterdam en zeven dansers van Dansgroep Krisztina de Châtel dansen samen in de door De Châtel gechoreografeerde voorstelling Epoxy. Speciaal voor deze voorstelling componeert Thom Willems de muziek. [foto Hans Gerritsen]
Drie silhouetten tegen een lichte achtergrond

2000 - 2010

Het publiek wil van alles iets

Wubbe gaat in een flink tempo door met het maken van zijn aansprekende en expressieve stukken. Hij is in zijn werken altijd op zoek naar de goede balans tussen fantasie en voorspelbaarheid. Hij toont ons vaak de donkere rauwe kant van de mens. Met zijn neus voor talent vindt hij nieuwe en jonge choreografen. Dé ontdekking is Marco Goecke, een Duitse choreograaf die het menselijk lichaam op een ongebruikelijke en bijna ongemakkelijke manier inzet.

  • Manyfacts, live in the 3D city | choreografie Ed Wubbe | stage design MVRDV (foto Ruben Stern)
    2001

    Scapino x MVRDV

    In 2001 is Rotterdam culturele hoofdstad van Europa. Rotterdam Marketing vraagt Scapino een stuk te maken in het kader van dit festivaljaar. Het wordt Manyfacts, life in the 3D city: een onconventionele samenwerking tussen Scapino en het Rotterdamse architectenbureau MVRDV. Manyfacts spreekt zich af in de stad van de toekomst, die verbeeld wordt op grote projectieschermen. In datzelfde jaar overlijdt Hans Snoek op 90 jarige leeftijd. [foto Ruben Stern]
  • Four For Nothing | choreografie Amanda Miller (foto Hans Gerritsen)
    2003

    Four for Nothing

    De Amerikaanse choreograaf Amanda Miller, die bekend staat om haar vernieuwende choreografieën, maakt voor ons de voorstelling Four for Nothing. Hierin draagt Scapino-danser Mischa van Leeuwen een twintig minuten durende monoloog voor. Het stuk wint de Zwaan voor beste productie. [foto Hans Gerritsen]
  • Presentatie van GotSkills tijdens de DANSnacht (fotograaf onbekend)
  • Workshop voor publiek tijdens de DANSnacht (foto Joke Schot)
    2005

    Rotterdam Danst

    Zes Rotterdamse dansgezelschappen slaan de handen ineen. Samen met Conny Janssen Danst, Dance Works Rotterdam, Meekers Uitgesproken Dans, Rogie & Company en danswerkplaats Dansatelier organiseren we als Rotterdam Danst gezamenlijke presentaties. Met als jaarlijks hoogtepunt de DANSnacht, met tientallen performances en workshops in de zalen en foyers van de Rotterdamse Schouwburg. [foto workshop Joke Schot]
2005

Marco Goecke

In 2005 gaat Der Rest ist Schweigen in première. De eerste choreografie van de nieuwe huischoreograaf Marco Goecke zorgt voor een sensatie in de danswereld. Zijn originele stijl getuigt van een bijna maniakale bezetenheid. Goeckes ster is al rijzende in de Duitse balletwereld. Bij Scapino verovert hij Nederland en breekt internationaal door. Goecke is zeven jaar lang huischoreograaf maakt in die tijd elf choreografieën.

Lees meer

  • The Green | choreografie Ed Wubbe (foto Hans Gerritsen)
    2006

    Dansen op een grasmat

    In The Green zet Ed Wubbe de grootsheid van Bachs Johannes Passion tegenover de nietigheid van de mens. Zeven mannelijke dansers gaan de strijd aan met de intimiderende muziek. Dat doen ze op een felgroene grasmat van tien bij acht meter. Met de grasmat benadrukt Ed Wubbe de aardsheid tegenover de hemelse muziek van Bach: “Op gras beweeg je uiteraard heel anders dan op een balletvloer… de dansers gaan zich veel aardser bewegen en dat zocht ik nou juist.” [foto Hans Gerritsen]
  • Tous les jours, a tous points de vue, on va de mieux en mieux | choreograaf Hans Tuerlings (foto Hans Gerritsen)
    2007

    Tous les jours, a tous point de vue, on va de mieux

    Van 1977 t/m 1985 maakte choreograaf Hans Teurlings regelmatig voorstellingen voor Scapino. Nu keert hij terug met een bijzonder stuk: Tous les jours, a tous point de vue, on va de mieux. Teurlings daagt de dansers niet alleen technisch uit, maar doet ook een beroep op hun theatrale uitstraling en hun bereidheid zichzelf te zijn. [foto Hans Gerritsen]
2008

De Notenkraker van Marco Goecke

Huischoreograaf Marco Goecke presenteert zijn versie van Scapino-klassieker De Notenkraker. Hierin legt hij de nadruk op de duistere kanten van het verhaal en noemt zijn stuk een ‘ballet noir’. Het decor is volledig zwart, met duizenden zwarte walnoten.

  • Holland | choreografie Ed Wubbe (foto Hans Gerritsen)
    2009

    Holland

    Ed Wubbe stelt een avondvullend programma samen: drie choreografieën die met elkaar verbonden zijn door het thema Holland. Voor het titelstuk gaat Wubbe terug naar de Gouden Eeuw, naar de kiem van de Hollandse identiteit. [foto Hans Gerritsen]
  • Holland | choreografie Ed Wubbe (foto Hans Gerritsen)