Vijf dansers in pastelkleurige kleding tegen een oranje achtergrond

Programma

Voorwoord

Aan het begin van mijn carrière vroeg ik als jonge danser bij het juniorenensemble van het Nederlands Dans Theater aan de toenmalig artistiek leider Jiří Kylián of ik een choreografie mocht maken. Wonderwel gaf hij mij die toestemming en mocht ik met prachtige dansers en de ondersteuning van een professioneel productieapparaat mijn allereerste choreografie maken. Dit is cruciaal geweest voor mijn carrière als choreograaf en artistiek leider.

De kansen, mogelijkheden en het vertrouwen die Jiří Kylián mij en vele andere choreografen heeft gegeven zijn voor mij altijd een inspiratie, voorbeeld en leidraad gebleven. Het geven van kansen en een professioneel podium aan jonge choreografen is daarom altijd een belangrijk onderdeel van mijn artistieke visie geweest. Tientallen choreografen hebben aan het begin van hun carrière bij Scapino kunnen choreograferen en experimenteren. Daarvan zijn velen nu gevestigde namen in het internationale dansveld. Investeren in choreografisch talent is essentieel voor de doorstroming en vernieuwing binnen de danskunst.

Aan het einde van dit jaar zal ik na ruim 30 jaar als choreograaf en artistiek leider van Scapino afscheid nemen. Ik ben blij dat ik u als trouw en avontuurlijk publiek vanavond kennis mag laten maken met Xingxing Gong en Lior Tavori. Twee nieuwe talenten die voor het eerst hun werk in Nederland en bij Scapino presenteren.

Portretfoto van Ed Wubbe

Ed Wubbe

Artistiek Directeur

Podcast

In onze digitale inleiding komt u in ongeveer 10 minuten alles te weten over het thema van de voorstelling, de drijfveren van de choreografen en het creatieproces.
 

Twee dansers waarvan een met de rug naar de ander wordt opgetild
Xingxing Gong

Kiss the darkness

Als choreografe voor Beijing Opera and Dance Theatre laat Xingxing Gong een sterke eigen stem horen binnen de opkomende moderne dans in China. Haar emotionele dansstukken balanceren tussen extreme losheid en strenge controle, waarbij ze de dans laat samensmelten met andere theater- en kunstdisciplines. Haar vele prijzen in internationale danscompetities laten zien dat haar werk ook buiten China opvalt.

 

Groep dansers in het stuk Kiss the darkness

 

Als het over haar oorsprong gaat, gaan haar gedachten terug naar haar kindertijd. Ze werd geboren in de tijd van het strenge één-kind-beleid als vierde en ongepland kind. Deze ervaring vormde niet alleen haar weerbare karakter, maar gaf haar ook een dieper begrip van het leven. Kiss the Darkness is een weerspiegeling van haar innerlijke wereld en onderzoekt de kwetsbaarheid en veerkracht van het leven en hoe een nieuw begin kan ontstaan uit de littekens van de wereld.

 Dit is haar eerste samenwerking met een dansgezelschap buiten China, waar creaties vaak de nadruk leggen op het promoten van positieve energie, Chinese cultuur en het streven naar waarheid, goedheid en schoonheid. Dankzij haar heldere visie heeft ze zich echter snel aangepast aan de artistieke vrijheden hier. In plaats van specifieke verhalen te vertellen legt ze liever de nadruk op de textuur, het temperament en de spirituele lading van haar creaties.

Lior Tavori

Killing the butterfly

De Israëlische choreograaf Lior Tavori is oprichter en artistiek directeur van Lior Tavori Dance Company in Tel-Aviv. Zijn werk wordt gekenmerkt door passie, seksualiteit en het tonen van de dierlijke kant van de mens. Hij zoekt graag de grenzen op van de dans en combineert daarbij innovatie, emotie en technische precisie.

Wat er in de studio gebeurt is heilig. Zo omschrijft Lior Tavori de speciale sfeer tijdens de repetities. 
 

Hij geniet van de grote diversiteit in de groep dansers, de verschillende achtergronden, sekse en kleur. Hij is op zoek naar momenten van viering, want daar gaat Killing the butterfly over. Het vieren van het leven, de mensheid. Een gevoel van liefde en passie. Een gevoel van een andere wereld dan de echte. Tavori beseft maar al te goed dat er ook een wereld is buiten de beschermende muren van de studio.

Tavori: "Ik weet niet of mens zijn het vieren waard is. Het is 2024 en het is een wrede wereld. Er zijn momenten in het stuk die ook dit uitdrukken. Brute angst. Landen kunnen vechten. En religies. Maar voor mij is alleen de persoon die voor me staat belangrijk." 

In Killing the butterfly bouwt Tavori met de dansers een nieuwe samenleving. Terug naar de oorsprong, zonder cultuur en religie. Waar mensen open staan voor elkaar.

 

Groep dansers in voorstelling killing the butterfly
twee dansers op toneel

Origin van Scapino

In de voorstelling die u gaat zien gaan jonge makers op zoek naar hun oorsprong. Ze vieren het leven, uit blijdschap of als remedie tegen pijn. Scapino’s oorsprong ligt bijna 80 jaar eerder, in 1945, maar de oprichters hadden dezelfde drijfveren. Na vijf jaar oorlog wilden zij weer plezier en verbeelding terugbrengen in het leven, vooral in dat van kinderen. Dans als sociaal medicijn. Scapino werd ’s werelds eerste professionele dansgezelschap voor kinderen. Een publiek dat moest worden opgebouwd, school voor school, generatie na generatie.

Vanuit de drang om met dans iets teweeg te brengen vond Scapino zichzelf steeds opnieuw uit. We veranderden van jeugddansgezelschap naar een gezelschap voor iedereen. En met de komst naar Rotterdam ging het roer opnieuw om. Het werd tijd voor een nieuw, eigentijds repertoire met producties die mensen iets lieten ervaren over de wereld waarin we leven.

Wat bleef is de behoefte om te verbinden. Om met verbeeldingskracht, schoonheid en dialoog contact te maken met de ander. Met programma’s op het gebied van talentontwikkeling, community art, cultuuronderwijs, inclusie en diversiteit inspireren we kinderen, jongeren en volwassenen. We ontwikkelen het talent van choreografen en jonge dansers, professionals en amateurs. Als stadsdansgezelschap van Rotterdam zetten wij ons in om Rotterdammers te ontmoeten en met hen in beweging te komen in wijkprojecten. Dans als sociaal bindmiddel en maatschappelijke brug naar een mooiere toekomst. Precies zoals het allemaal begon.

 

Dansers Sana & Filip in liggend op de vloer in een X-pose

Steun Scapino

Al ruim 75 jaar brengen wij magie naar ons gewaardeerde publiek. Dat willen we nog minstens zoveel jaren blijven doen. Dankzij de steun van onze genereuze Vrienden en Danspartners leiden wij de talenten van de toekomst op en met onze programma's en producties inspireren wij nieuwe generaties hun creativiteit te prikkelen met dans.

Danst u met ons mee?

Groep dansers in witte kostuums tijdens Origin

Credits

Kiss the darkness

Choreografie
Xingxing Gong

Assistent van de choreograaf
Tian Chen

Lichtontwerp
Jasper Nijholt

Kostuums
Petra Finke i.s.m. Xingxing Gong

Muziek
Travis Lake: Corner Dance, Time, Get in the car, Monolith, The Mile, Ping
Mika Vainio: Movement1
Svarte Greiner: My feet, Over There
Damien Rice: Look At Me

Muziekmastering
Rimmert van Lummel



Killing the butterfly

Choreografie
Lior Tavori

Lichtontwerp
Jasper Nijholt

Kostuums
Petra Finke i.s.m. Lior Tavori

Originele muziek gecomponeerd door
Itamar Gross

Sibelius: Kyllikki - Three Lyrical Pieces for Piano, op. 41: || Andantino
Alessandro Alessandroni: Arioso spirituale
Chapelier Fou - Philémon

Muziekmastering
Rimmert van Lummel

Met speciale dank aan
Samuel Wuersten
 

Twee dansers die een duet dansen

Artistieke leiding
Ed Wubbe

Balletmeesters
Débora Soto
Bonnie Doets
Christophe Dozzi

Kostuumatelier                                        
Petra Finke
Loek van Cruchten 
Mara Wap, kleedster

Productie
Manon Paap
Bryndis Brynjolfsdottir
Hanna Laber
Tjeu Schellekens

Technische productie
Guido Verschoor

Hoofd techniek
Bjørn van Doesburg

Licht
Tommy Everts

Programmeur licht
Pepijn van der Sanden    

Geluid
Marcel Wijngaards

Inspiciënt
Behrooz Vasseghi

Transport & Inspiciënt
Evert Achthoven

Inleiders 
Emmeline Mooij, Annemarie Labinjo-van der Meulen, Linda Koezen-Zandbergen

Realisatie decor
hét Decoratelier

Met bijzondere dank aan
Yezi Lin, Leslie Yixin Dou

Scènefoto’s
Bart Grietens

Portretfoto’s
Khalid Amakran

Campagnebeeld
Stef Nagel

Artwork
CapeRock

Subsidiënten
Gemeente Rotterdam
Ministerie van OCW

Sponsors
Brighter World
STOER

Preferred Suppliers
De Jong Tours
Wonderland & Geschikt
 

Binnenkort te zien

Oscar

De succesproductie Oscar komt terug! Met dans, circus en livemuziek van Blaudzun brengt Oscar een spectaculaire hommage aan Oscar Carré, de grondlegger van het theater aan de Amstel. Met een nieuwe reeks in Amsterdam én Rotterdam neemt choreograaf en artistiek directeur na 30 jaar afscheid van Scapino.
Oscar

Oscar