Persoon die op zijn kop hangt met op de achtergrond een zwartwit projectie van lichamen

Scapino x Rotterdams Philharmonisch Orkest x Laurens Symfonisch
Anima Obscura

In haar eerste productie voor Scapino als artistiek directeur onderzoekt Nanine Linning het verlangen naar onsterfelijkheid: van de occulte praktijken van alchemisten tot experimenten van biohackers. 

De dansers zijn hoofdrolspelers in de zoektocht naar het ene elixer dat ons onkwetsbaar maakt en in staat stelt te ontsnappen aan onze aardse beperkingen.

Anima Obscura is een weelderig totaalkunstwerk waarin choreografie, videoperformance, animatie, hologrammen, kostuumontwerp en livemuziek samensmelten. De digitale technologieën dagen de expressieve mogelijkheden van de dans uit en creëren samen een vernieuwende, sensuele theaterervaring.

In de voorstelling klinkt Ein Deutsches Requiem van Johannes Brahms, versneden met Ein Schemen van Yannis Kyriakides - een hedendaagse ‘re-composition’ voor koor, harp en elektronica. De muziek wordt live uitgevoerd door het Rotterdams Philharmonisch Orkest, Laurens Symfonisch (koor) en harpist Remy van Kesteren.

Seizoen ‘24/’25 is Anima Obscura exclusief te zien in Nieuwe Luxor Theater in het kader van O. festival for Opera. Music. Theatre.

De pers over Anima Obscura

Groep mensen in witte kostuums met een arm omhoog

Credits

Concept, regie en choreografie
Nanine Linning

Video scenografie
Claudia Rohrmoser

Muziek
Johannes Brahms „Ein Deutsches Requiem”
Yannis Kyriakides „Ein Schemen”

Live uitvoering
Rotterdams Philharmonisch Orkest, Laurens Symfonisch, sopraan Aphrodite Patoulidou, bariton James Atkinson en harpist Remy van Kesteren

Dirigent 
Giuseppe Mengoli

Kostuums 
Irina Shaposhnikova

Lichtontwerp
Thomas C. Hase, Charlie Raschke (assistent)

Podiumontwerp
Nanine Linning, Christa Beland

Dramaturgie
Peggy Olislaegers

Assistent choreografie
Kyle Patrick

Muzikaal adviseur 
Tido Visser

Filosoof 
Jappe Groenendijk

Man met ingespannen gezicht die in de lucht springt
Grote groep mensen liggend op een toneel met op de achtergrond een projectie van vallende lichamen

Regisseur en choreograaf
Nanine Linning

A woman in a black dress standing in a living room.

Nanine Linning heeft de afgelopen twintig jaar internationale bekendheid gekregen met haar grote multidisciplinaire producties waarbij dans en opera, design, fashion en beeldende kunst samenkomen. 

Met haar sterke beeldtaal en explosieve dans bereikt zij een breed publiek, dat haar ook in Nederland trouw volgt. Voorstellingen als BaconRequiem en Zero werden internationaal gelauwerd. Nanine Linning werkt nauw samen met diverse internationaal bekende kunstenaars zoals Teodor Currentzis, Alexandros Tsolakis, Yuima Nakazato, Alexey Retinsky en Studio Drift. Haar samenwerkingen met Iris van Herpen en Bart Hess leidden tot exposities in verschillende musea.

Ein Deutsches Requiem

Brahms’ requiem is geen dodenmis die de gestorvene vergezelt onderweg naar het hiernamaals, maar muziek die troost biedt aan de nabestaanden. Muziek voor de levenden dus, met een grote melodische rijkdom en emotionele intensiteit. Yannis Kyriakides noemt zijn recompositie ‘een droomlandschap met flarden van Brahms die op een wanordelijke manier opduiken en verdwijnen’.

In de voorstelling staat de muziek van Brahms voor het aardse leven; Kyriakides’ elektronische klankwereld is als een echo die toegang biedt tot een andere tijdsdimensie en parallelle werkelijkheid op het toneel – deze muziek maakt het gebruik van flashbacks en flashforwards mogelijk, die vergezeld gaan van een ander danstaal.

danseres tegen een achtergrond van rode vlammen met achter haar een man op harp