Zes danseressen in lange oranje jurken

TWOOLS at the opera

TWOOLS 12 vindt plaats tijdens de Operadagen Rotterdam. Voor deze editie wordt het vaste concept omgegooid: waar de choreografen binnen eerdere TWOOLS-edities volledige vrijheid kregen om een werk te maken – als het maar maximaal tien minuten duurde – is TWOOLS At The Opera een totaalconcept van Hans Tuerlings. Hij noemt het een “Opéra de Danse”.

Daarbinnen verzorgen Ed Wubbe, Loïc Perela, Lucas Jervies, Alessandro Perreira en Tuerlings zelf in totaal twaalf choreografieën. In een interview met danscriticus Marcelle Schots vertelt Wubbe dat hij het spannend vindt om een andere aanpak te hanteren, maar dat het ook bevrijdend kan zijn voor de choreografen om zich over te geven aan een vaststaand concept: “Doordat de randvoorwaarden bekend zijn, moet je op een andere manier inventief zijn. Dat opent de weg naar andere manieren van denken. TWOOLS At The Opera moet een voorstelling opleveren die anders niet tot stand komt”.

Op muziek van Puccini, Verdi, Bellini en andere (Italiaanse) componisten schrijft Tuerlings zijn dansopera. Het spektakel draait om de passie voor dans. Het verhaal in het kort: een choreograaf ontdekt dat één van zijn danseressen zichzelf mooier vindt dan de natuur. Dat schokt hem. Om de orde te herstellen beraamt hij een moord op de dans, om zo ruimte te maken voor nieuwe dans. Het verhaal van de moord op Julius Caesar is een belangrijke inspiratiebron.

Sherida Lie danst de verbindende rol. Beeldend kunstenaar Hans Wap ontwerpt het toneelbeeld en het decor en Pamela Homoet ontwerpt de kostuums – haar rode kamerjassen voor de danseressen duiken veelvuldig op in de krantenfoto’s.

Dance Europe noemt TWOOLS At The Opera “a fruitful marriage between dance and arias” (Ali Mahbouba).

Credits

Concept
Hans Tuerlings

Regie
Hans Tuerlings, Ed Wubbe

Choreografie
Hans Tuerlings, Ed Wubbe, Loïc Perela, Lucas Jervies, Alessandro Pereira

Muziek
Pietro Mascagni, Giacomo Puccini, Georg Friedrich Händel, 
John Corigliano, Vincenzo Bellini, Francesco Cilea, Guiseppe Verdi

Decor
Hans Wap

Kostuumontwerp
Pamela Homoet

Lichtontwerp
Benno Veen i.s.m. choreografen

Drie personen, waarvan 2 mannen in smoking met een stok
Drie vrouwen in lange zwarte jurk met mond open alsof zij schreeuwen

Programma

I
 - Pietro Mascagni - Cavalleria Rusticana - Gli aranci olezzanno

Covent Garden Philharmonia Orchestra
choreografie: Lucas Jervies



II
 - Giacomo Puccini - La Fanciulla Del West - Ah! ... Ah! ... Urrah! Ragazzi

Coro E Orchestra Del Teatro Alla Scala

choreografie: Ed Wubbe


III - 
Georg Friedrich Händel - Ariodante - Scherza Infida

Bayerische Staatsoper o.l.v. Ivor Bolton

Ann Murray

choreografie: Ed Wubbe



IV - 
John Corigliano - The Red Violin - Anna’s Theme
Esa Pekka Salonen, Joshua Bell & The Philharmonic Orchestra

choreografie: Alessandro Pereira



V - 
Vincenzo Bellini - Norma - Casta Diva

Adam Fischer & Cecilia Bartoli
International Chamber Solists & Orchestra la Scintila

choreografie: Loïc Perela

VI
Giacomo Puccini - La Fanciulla del West - Ch’ella mi creda

Placido Domingo

Coro E Orchestra Del Teatro Alla Scala

choreografie: Hans Tuerlings



VII - 
Pietro Mascagni - Cavallerina Rusticana - Intermezzo Sinfonico
Covent Garden Philharmonia Orchestra

choreografie: Ed Wubbe



VIII
 - Francesco Cilea - Adriana Lecouvreur - Ecco: Respiro Appena

Kiri Te Kanawa

choreografie: Lucas Jervies

IX - 
Guiseppe Verdi - Il Trovatore

Placido Domingo, Rosalind Plowright

St. Cecilia Academy Orchestra & Chorus.

choreografie: Ed Wubbe



X - 
John Corigliano - The Red Violin -  - Chaconne for violin and orchestra
Esa Pekka Salonen, Joshua Bell & The Philharmonic Orchestra

choreografie: Hans Tuerlings, Loïc Perela & Lucas Jervies

XI - 
Vincenzo Bellini - La Sonnambula

Maria Callas

choreografie: Alessandro Pereira

XII
 - Intermezzi

tekst & choreografie: Hans Tuerlings