Kaiya Hara-Lee
De Canadese danseres Kaiya Hara-Lee (2003), oorspronkelijk afkomstig uit Toronto, Ontario, studeerde aan het Canadian Contemporary Dance Theatre (2009-2021), Arts Umbrella (2021-2024) en Ballet BC Annex (2024).
Van jongs af aan veroverden dans en klassieke pianomuziek Kaiya's hart, wat een diepe liefde voor fysieke expressie en beweging in reactie op muziek aanwakkerde. Ze houdt van expressie en beweging en wil mensen inspireren en een positieve impact hebben door middel van dans. Als danseres stapt ze graag buiten haar comfortzone.
Er zit iets krachtigs in mezelf naar die grens te pushen – waar ongemak plaatsmaakt voor ontdekking, vernieuwing en inspanning.
Het is in die ruimte dat het echt ontdekken begint. Door die uitdagende momenten te omarmen, stel ik mezelf open voor diepere vragen in mijn persoonlijke werk, wat niet alleen groei stimuleert als danser, maar ook als kunstenaar en als mens."
Kaiya beschrijft zichzelf als een gepassioneerd persoon en gedreven kunstenaar die dans – en het leven – benadert met moed, doelgerichtheid en een zelfbewustzijn.
"Ik breng graag warmte, empathie en positieve energie naar anderen, en ik zet me in om een betekenisvolle impact te maken door mijn creativiteit en waarden." In haar vrije tijd doet ze graag van alles. "Ik hou van lezen, sporten en shoppen, maar ik probeer ook nieuwe dingen uit, zoals talen leren. Dat houdt het leuk en helpt me groeien, zelfs buiten de danswereld."
Curriculum Vitae
Geboren
2003, Toronto, Canada
Opleiding
Ballet BC Annex: 2024
Arts Umbrella: 2021/2024
Canadian Contemporary Dance Theatre: 2009/2021
Bij Scapino sinds
2025

Scapino als nieuw thuis
Wat haar meteen aantrok bij Scapino was de unieke sfeer, waar innovatie, ambitie en positiviteit samenkomen. "Ook de ervaring en kennis van de docenten waren ongelooflijk inspirerend. Dit is een plek waarvan ik weet dat ik constant uitgedaagd word. Vanaf mijn auditie voelde ik me hier gewoon thuis."
Ze ziet haar tijd bij Scapino als een periode van artistieke groei en uitdaging.
Ik kijk ernaar uit om me onder te dompelen in een innovatief en theatraal gezelschap dat ruimte biedt aan individualiteit.
Ik hoop mijn repertoire als performer te verbreden door samen te werken met diverse choreografen en samenwerkingspartners, en me volledig te storten op de fysieke en emotionele diepgang die Scapino's repertoire vereist. Voor mij is dit niet alleen een kans om technisch en artistiek te groeien, maar ook om mijn eigen stem en energie bij te dragen aan het creatieve proces. Bovenal kijk ik ernaar uit om me te verbinden met het ensemble en me te verdiepen in werk dat grenzen verlegt en mensen samenbrengt door middel van krachtig werk."

Toekomst
Ze heeft ook dromen voor de toekomst. Ze wil dansen bij gezelschappen die innovatief en vooruitstrevend zijn, en samenwerken met choreografen die haar fysiek en conceptueel uitdagen.
“Ik wil deel uitmaken van voorstellingen die dialoog en reflectie bij het publiek opwekken. Mijn doel op de lange termijn is om een toonaangevende stem in de danswereld te worden, mogelijk in de toekomst de rol van artistiek leider op me te nemen.
Ik hoop dat platform te gebruiken om betekenisvolle verandering teweeg te brengen – of het nu gaat om inclusieve programmering, maatschappelijke betrokkenheid of het verleggen van de grenzen van hoe dans met de wereld communiceert. Dans is mijn passie, maar meer dan dat, het is een instrument voor verbinding en transformatie.”
Tekst: Martin Bras
Dit seizoen te zien in
-
Anima Obscura
Anima Obscura is een indringende en schitterend vormgegeven multimediale voorstelling over het verlangen naar onsterfelijkheid. -
Origin - The Future is Feminine
Dans, film en vernieuwende originaliteit komen samen in Origin – the future is feminine, onder leiding van Scapino’s nieuwe artistiek directeur Nanine Linning.