Het bovenlichaam van een jonge vrouw die beweegt in de studio

Alana Jones

Alana Jones (1994) werd geboren in Houston, Texas (VS). Ze volgde haar opleiding aan de Dance Theater of Harlem School en de SUNY Purchase Dance Conservatory, met een specialisatie in klassiek ballet. Eerder danste ze bij Visceral Dance Chicago en BODYTRAFFIC.

Voor Alana ligt haar passie voor dans diep verankerd in het zijn van een bron van representatie voor andere ‘Black en brown’ dansers. 

Meer dan wat ook voel ik dat het mijn verantwoordelijkheid is om hen te laten zien wat mogelijk is. Ik bied een spiegel aan degenen die zichzelf zelden weerspiegeld zien in deze kunstvorm. 

Wij blijven nog steeds vaak ondervertegenwoordigd; meestal is er in een gezelschap maar één mannelijke en één vrouwelijke danser van kleur. Er is niets belonender dan na een voorstelling iemand uit mijn gemeenschap te horen zeggen dat mijn dans hen geïnspireerd heeft om in mijn voetsporen te treden.”

Kunstenaar, geen machine

Alana is niet alleen een uitvoerder, maar ook een ware dansliefhebber. “Ik doe heel veel kennis op door gewoon te kijken. Dans beleven als toeschouwer is voor mij een heilig ritueel. Andere kunstenaars steunen en hun werk meemaken is belangrijk. Het geeft me een heel ander perspectief, waardoor ik nieuwe ideeën en benaderingen kan opdoen.” 

Over zichzelf zegt ze: “Ik ben een groeier. Ik moet altijd eerst de basis begrijpen, voordat ik lagen van kwaliteit en nuance toevoeg aan een performance. Vroeger dacht ik dat echte professionals alles direct konden belichamen. Nu weet ik dat er juist schoonheid zit in het proces van groeien. Wij zijn kunstenaars, geen machines – onze menselijkheid geeft leven aan het werk.” Als persoon noemt ze zichzelf geaard, oprecht en ontzettend loyaal. “Ik ben een Maagd – dus ja, daar hoort ook een beetje het goede soort gekte bij, en een flinke dosis speelsheid. Er is niets wat ik liever doe dan lachen en anderen laten lachen.”

Curriculum Vitae

Geboren
1994, Houston, Verenigde Staten

Opleiding
Dance Theater of Harlem school
SUNY Purchase dance conservatory -ballet concentration

Danste eerder bij
Visceral Dance Chicago, BODYTRAFFIC

Bij Scapino sinds
2025

Portret van een jonge vrouw die nieuwsgierig de camera in kijkt

Op het juiste moment op de juiste plek

Ze houdt ervan om haar vrije tijd door te brengen met haar vrienden en de wereld te ontdekken met haar partner. “Ik ben niets zonder mijn gemeenschap. Quality time is erg belangrijk voor mij, omdat het mij op een manier geneest die niets anders kan. Mijn partner en mijn vrienden zijn een verlengstuk van mij. Als we samen zijn, voel ik mij compleet.”

Dat ze bij Scapino terechtkwam, is deels te danken aan een toevalligheid. Voormalig danseres Nyoka, een Afro-Amerikaanse danseres, stond met haar gezicht op de auditieposter, en werd voor Alana de representatie die ze nodig had

Maar het was vooral Nanine’s warmte en aanwezigheid die me overtuigden dat Scapino de juiste plek is. Haar aanmoediging en openheid maakten mijn keuze makkelijk. 

Ik geloof dat ik elk plan kan volgen zolang ik de leider vertrouw.” Voor Alana is echt leiderschap belangrijk: “Iemand die authentiek, zorgzaam en transparant is, in plaats van slechts een rol te spelen. Ik heb helaas ervaren dat dat niet vanzelfsprekend is. Vrouwelijk leiderschap is hier nog te zeldzaam, en juist daarom voelt het zo waardevol.”

Bovenlichaam van een jonge vrouw die beweegt, we zien alleen de zijkant van haar gezicht

Toekomst

Alana gelooft dat ze bij Scapino volledig kan groeien, zowel artistiek als emotioneel. Het voelt voor haar als een plek waar ze risico’s kan nemen en gevoed wordt. “Misschien wordt dit wel de plek waar ik mijn hele carrière opbouw en uiteindelijk afsluit. Ik kijk ernaar om het Nederlandse leven te ontdekken terwijl ik blijf groeien als kunstenaar.”  Naast dansen wil ze zich verder ontwikkelen als docent en coach. “Ik hou ervan om in de volgende generatie te investeren en mentorrelaties op te bouwen. Soms geniet ik daar zelfs meer van dan van optreden. Misschien word ik ooit zelfs wel balletmeester.” Haar bucketlist is indrukwekkend: dansen voor Beyoncé, werken met danser/choreograaf Imre van Opstal, optreden in Sadler’s Wells en samenwerken met modehuizen als danser en model.

Tekst: Martin Bras