Start modal

Knipsel uit Het Parool (6 mei 1950) | De kast van de oude Chinees, deel 1 | getekend door Henk Högemann
Knipsel uit Het Parool (6 mei 1950) | De kast van de oude Chinees, deel 1 | getekend door Henk Högemann
Knipsel uit Het Parool (6 mei 1950) | De kast van de oude Chinees, deel 2 | getekend door Henk Högemann
Knipsel uit Het Parool (6 mei 1950) | De kast van de oude Chinees, deel 2 | getekend door Henk Högemann

Scapino bestaat vijf jaar. Het gezelschap is zeer succesvol, dat wil zeggen: honderd duizend kinderen zagen onze voorstellingen, genoten van de sprookjes en hebben op deze manier kennis gemaakt met ballet. Minder succesvol is dat onze dansers nauwelijks een inkomen uit hun werk halen. Zij worden gedreven door idealisme: mooie voorstellingen maken voor de jeugd.

Dagblad De Tijd schrijft hierover:
"Het Scapino-ballet gaat zijn vijfde seizoen in. Eigenlijk is het een wonder, dat het nog bestaat. Een wonder van idealisme. Er zijn onderhand welgeteld honderdduizend kinderen geweest die dank zij Scapino het ballet hebben leren kennen en er van hebben genoten. Maar de leden van het ballet hebben van elk seizoen ongeveer drie maanden iets gehad, dat in de verte op een salaris leek en de rest van het seizoen een vergoeding per voorstelling. Wat zij nodig hadden om te leven, hebben zij geprobeerd er op de een of andere manier bij te verdienen. Dat is beproefd idealisme, dat is geloof in de betekenis van de kunst, waar men met enig ontzag van hoort en waarbij men het alleen maar spijtig vindt, dat er geen steviger financiële basis voor te vinden is. (…) Er is hard en moet toewijding gewerkt en van het begin af ook met groot succes, tenzij men op de financiële uitkomsten let. Maar ja, er was ook niemand die dit begonnen was met de gedachte: daar gaan we nu eens prettig rijk van worden, alleen maar met dit idee: goed ballet is iets heerlijks, ook voor kinderen, laten we zorgen, dat ze het te zien krijgen."

Menu