Maya Roest

De Vlaamse Maya Roest is altijd een mondig type geweest. “Mijn moeder heeft mij geleerd om voor jezelf op te komen.”

Tijdens haar eerste auditie bij Scapino, als 19-jarige, redt ze het nét niet. “We moesten een spitzenstuk doen, niet echt mijn ding.” Maar wanneer Ed Wubbe haar later dat jaar ziet optreden in het Codarts-programma Talent On The Move en vervolgens, tijdens een toevallige ontmoeting, zegt dat ze hem maar eens moet bellen, laat ze er geen gras over groeien. “Ik kreeg zijn assistente aan de lijn en die vroeg: ‘Is het voor een contract of een stage?’” Lachend: “Even overwoog ik om contract te zeggen, maar natuurlijk was ik allang blij met een stage.”

Wanneer ze vervolgens nogmaals auditie doet en Wubbe daarbij opmerkt dat hij wel een keer met haar aan de slag wil, herinnert ze hem daar na enige tijd ook fijntjes aan. “Daardoor maakte hij al tijdens mijn stagejaar de solo Olé voor mij. Een heel bijzondere ervaring.”

Geen bleu balletmeisje

Knutselen, boetseren, haar eigen kleding naaien: Maya is als kind al heel creatief. Op een dag hoort ze muziek op de middelbare school waar haar moeder docent chemie en fysica is. Het geluid blijkt afkomstig uit een balletklas. “Ik wist meteen: dat wil ik ook!”

Op haar negende start ze op de Koninklijke Balletschool in Antwerpen. Ook destijds is ze allesbehalve een bleu balletmeisje. “Ik speelde met iedereen en was niet bang om mijn mond open te trekken, vooral niet als iemand onrecht aangedaan werd.” Na haar opleiding besluit ze nog twee jaar verder te studeren aan Codarts Rotterdam. “Een fantastische tijd. Ik heb er met zóveel stijlen kennisgemaakt, zóveel geweldige docenten gehad en zóveel stages mogen doen.” Al in haar eerste week op Codarts heeft ze haar droom helder: óf bij Ultima Vez in Brussel dansen, óf bij Scapino.

Jezelf ontwikkelen, nieuwe informatie opzuigen, daar draait het om.

Openbaring

Ze geniet van het werken met Ed Wubbe, van de vrijheid die hij zijn dansers biedt. Maar ze wordt ook graag uit haar comfortzone getrokken. Zoals door voormalig huischoreograaf Georg Reischl. “Werken met hem was echt een openbaring. Hij is heel gedreven, weet het uiterste uit je te halen.” Of door Marcos Morau, die, zegt ze, net als Reischl een unieke eigen stijl heeft.

“Marcos’ Pablo was heel theatraal, totaal anders dan alles wat ik daarvoor gedaan had. Sowieso is het heerlijk als je verrast wordt, uitgedaagd om nieuwe kanten in jezelf aan te boren. Blijven groeien, jezelf ontwikkelen, nieuwe informatie opzuigen, daar draait het voor mij om, anders wordt het snel saai.”

Curriculum vitae

Geboren
1988, Zwalm, België
Opleiding

- Koninklijke Balletschool Antwerpen
- Codarts Rotterdam

Danste eerder (als stagiair) bij

- WArd/waRD
- Paul Selwyn Norton
- Dansgroep Krisztina de Châtel

Bij Scapino sinds
2009

Ada

Samen met haar vriend en collega-danser Mischa van Leeuwen start Maya in 2018 de Rotterdam International Duet Choreography Competition, die inmiddels jaarlijks honderden deelnemers trekt. “Naast Scapino slokt dat bijna al mijn tijd op. Ik heb er zóveel van geleerd, qua marketing, productie, het schrijven van plannen, subsidieaanvragen, en er een gigantisch netwerk door opgebouwd. Hopelijk kan ik daar na mijn danscarrière op verder bouwen.”

De resterende tijd is voor Ada, de in juni 2021 geboren dochter van Maya en Mischa. “Een levend wezen voortbrengen en zien hoe zij zich in korte tijd ontwikkelt, is iets onvoorstelbaar moois, dat veel andere dingen relativeert.” Wat ze haar dochter vooral wil meegeven? “Liefde! En het besef dat ze kan zijn wie ze wil zijn.”

 

Fotografie: Khalid Amakran | Interview: Astrid van Leeuwen

Ik ben geen technische danser. Ik dans vanuit mijn intuïtie, breng dingen over zoals ik ze voel.

Contact

Scapino Ballet Rotterdam
Eendrachtsstraat 8
3012XL Rotterdam

tel: 010 - 414 24 14
(ma t/m vr 09:00 - 17:30)

info@scapinoballet.nl

Nieuwsbrief

© 2022 Scapino Ballet Rotterdam
Menu