Scala

01 december 2017 t/m 25 maart 2018

Scala is het vervolg op de theaterhit Pearl waarmee Scapino in 2012 en 2014 meer dan 50.000 bezoekers trok. Topdans, schitterende kostuums en virtuoze muziek zijn opnieuw de hoofdingrediënten van het barokspektakel.

In Scala komen de pracht en praal, de decadentie en de sensualiteit van de barok opnieuw tot leven op live muziek. uitgevoerd door Combattimento. Choreograaf Ed Wubbe creëert een fictieve hofhouding die elkaar letterlijk dicht op de huid zit.  Scala begint waar Pearl eindigde, als de spanning toeneemt en de etiquette begint af te brokkelen. Intrige, spanning en gekte stuwen de  dramatiek naar hoog niveau. Samen met de tien musici van Combattimento, uitgebreid met twee operazangers, ensceneert Wubbe een theatrale en operateske voorstelling met veelal onbekende werken uit de schatkamer van de barokmuziek

Castlist Scala: 6 t/m 10 december, Theater Rotterdam

Ed Wubbe: “Door in Scala de dansers dichter op de huid te gaan zitten, wil ik het nog theatraler maken, spannender en een thrillerachtige sfeer creëren. De barok was tenslotte ook een gevaarlijke tijd. Daarnaast blijft de muziek een grote inspiratiebron. Barokmuziek is niet alleen van ongekend hoge kwaliteit, het is ook tijdloos en goed dansbaar. We hebben veel onbekende, maar prachtige, muziek geselecteerd.”

Ed Wubbe: 25 jaar artistiek directeur

Scala markeert het 25 jarig jubileum van Ed Wubbe als artistiek directeur van Scapino. Eerder dit jaar waren  al reprises te zien van twee van zijn topstukken: Holland en Le Chat Noir. Scala is de bekroning van zijn jubileumjaar, waarin hij ook de Gouden Zwaan ontving voor zijn betekenis voor de Nederlandse dans

Scala wordt mede mogelijk gemaakt dankzij steun van:
Logo Nationaal Theaterfonds

Agenda

Datum en tijd Voorstelling Theater Plaats
donderdag14 dec 2017 20:00 VoorstellingScala Zuiderstrandtheater Den Haag Tickets
vrijdag15 dec 2017 20:00 VoorstellingScala Schouwburg De Lawei Drachten Tickets
dinsdag19 dec 2017 20:00 VoorstellingScala Theater De Agnietenhof Tiel Tickets
donderdag21 dec 2017 20:15 VoorstellingScala Stadstheater De Kom Nieuwegein Tickets
vrijdag22 dec 2017 20:15 VoorstellingScala Stadsschouwburg Haarlem Haarlem Laatste kaarten

Recensies

  • "Eigenlijk zijn er in deze recensie maar twee woorden over ‘Pearl’ echt belangrijk: ga kijken!"

    Theaterjournaal, 11-02-2012

  • 4Ster

    "Choreograaf Ed Wubbe op zijn best ... De scherpe aanzetten en alerte accenten van de Combattimento musici blazen adem door Vivaldi's vioolconcerten en lijken alle rokken op te tillen."

    de Volkskrant, Annette Embrechts, 14-02-2012

Ed Wubbe

Choreograaf

Ed Wubbe is artistiek directeur van Scapino en tevens een van de meest veelzijdige Nederlandse choreografen. In 2017 ontvangt hij de Gouden Zwaan voor zijn bijdrage aan...

Meer informatie

Cast & Credits

Choreografie Ed Wubbe

Muziek Henrico Albicastro, Giovanni Battista Ferrandini, Georg Muffat, Domenico Scarlatti, Antonio Vivaldi, Georg FriedrichHändel
Live uitgevoerd door Combattimento

Musici Bram Kreeftmeijer - hobo, Erik Olsman - contrabas, Marjolein Dispa - altviool, Pieter Dirksen - klavecimbel, Quirine van Hoek - viool, Reijnier Reijngoud - viool, Sören Leupold - chitarrone, Wouter Mijnders - cello

Zang Kaspar Kröner - alt, Cristina Grifone - sopraan / Marianne Dijkhuizen - alt, Lucie Chardin - sopraan

Dansers Alexander Cyr, Alexandre Jolicoeur, Bonnie Doets, Bryndis Brynjolfsdottir, Dalma Doman, Daphne van Dooren, Dario Minoia, Ellen Landa, Filip Wagrodzki, Jozefien Debaillie, Laura Casasola Fontseca, Leslie Humbert, Luigi de Stefano, Maya Roest, Mischa van Leeuwen, Reid Cuming, Ruochen Wang

Muziek:

Giovanni Battista Ferrandini
Il Pianto di Maria - 5. Sventurati Miei Sospiri

Henrico Albicastro
Concerto a 4 in F-groot, Opus 7, No 1 - I. Spirituoso (1:39)
Concerto a 4 in F-groot, Opus 7, No 1 - II. Allegro (1:51)
Concerto a 4 in F-groot, Opus 7, No 1 - III. Grave (2:11)
Concerto a 4 in F-groot, Opus 7, No 1 - IV. Allegro (2:14)

Georg Muffat
Armonico Tributo – Sonata II in g-klein – I Grave (1:31)

Henrico Albicastro
Concerto a 4 in d-klein, Opus 7, No 2 – IV Allegro (1:11)
Concerto a 4 in d-klein, Opus 7, No 2 – I Grave (2:03)
Concerto a 4 in G-groot, Opus 7, No 9 - IV Allegro (1:17)
Concerto a 4 in D-groot, Opus 8, No 8 – III Grave (2:46)

Charles Avison / Scarlatti
Concerto Grosso III in d-klein (10:00) (compleet)

Stefani - Amante Felice ( E groot)

Antonio Vivaldi
Orlando Furioso – Sinfonia - Andante (1:51) (c klein)

Concerto alla rustica I + II ( (3:54)) (g groot)

Henrico Albicastro
Concerto a 4 in C-groot, Opus 7, No 3 - III Tremolo (3:46)
Concerto a 4 Opus 7, No 4 – III Adagio (4:54) (hobo solo) (D Groot)

Georg Muffat
Armonico Tributo – Sonata II in g-klein – I Grave (1:31)

Georg Friedrich Händel
Giulio Cesare, HWV 17, 1e Acte – Son Nata/ Nato a lagrimar

Combattimento

Ensemble

Combattimento speelt bekende en onbekende werken uit de 17e- en 18e-eeuwse barokmuziek. Het ensemble wordt internationaal geroemd om de hoge kwaliteit en de energie die van het podium spat.

Meer informatie

De muziek in Scala

In Pearl was Antonio Vivaldi de grote naam in het door Combattimento gespeelde repertoire. In deze nieuwe productie is hij er nog net bij, in een kort maar karakteristiek Andante uit een operasinfonie en twee delen uit zijn wervelende Concerto alla rustica. Maar de muzikale held van Scala is ditmaal een veel onbekendere componist, Henrico Albicastro. Het is een raadsel waar hij vandaan kwam, maar hij werd ongetwijfeld als Johann Heinrich Weissenburg ergens in Zuidduitsland of in Zwitserland geboren. Als Johannes Hendrik Weysenberg duikt hij in 1686 in de Noordelijke Nederlanden op.

Hij publiceerde aanvankelijk onder zijn oorspronkelijk naam, maar vanaf 1701 als Henrico Albicastro – ongetwijfeld omdat zijn Amsterdamse uitgever Estienne Roger zich steeds meer beperkte tot Italiaanse componisten. Getuige zijn vele vioolsonates en triosonates moet hij een virtuoos violist geweest zijn, en bovendien een groot liefhebber van Italiaanse strijkersmuziek. Maar na niet minder dan negen opusnummers, gepubliceerd in slechts zes jaar tijd, verruilde hij de strijkstok voor de degen en werd officier in het Nederlandse staatsleger, waar we hem tot en met 1730 kunnen volgen. Componeren deed hij toen kennelijk helemaal niet meer.

Onder zijn muziek neemt het zevende opus uit 1704 een aparte plaats in. Het bevat twaalf concerti voor vierstemmig strijkersensemble. In Scala spelen we uit deze verzameling maar liefst tien delen, waaronder het complete Concerto I in F-groot. We horen hier een componist die sterk onder invloed van de nieuwste Italiaanse muziek van rond 1700 staat, maar tegelijkertijd heel eigen trekjes vertoont. Het is allemaal wat minder gestroomlijnd dan bijvoorbeeld de muziek Corelli – dé Italiaanse naam uit die tijd – maar daardoor des te spannender en origineler.

Over originaliteit gesproken: je kunt in de achttiende eeuw nauwelijks iets originelers vinden dan de clavecimbelsonates van Domenico Scarlatti. Een Engelse bewonderaar, de organist en componist Charles Avison, smeedde een aantal van deze stukken in 1743 om tot strijkersconcertjes. In deze vindingrijke bewerkingen, waarin een solo- rol voor de eerste viool is weggelegd, heeft de muziek niets van zijn originele frisheid en Italiaans vuur verloren.

Ooit ging Scarlatti een muzikale wedstrijd aan met Georg Friedrich Handel, toen deze laatste Italië in de jaren 1706-1710 versteld liet staan met zijn compositiekunst in een virtuoze Italiaanse stijl. Geen enkele Italiaan evenaarde hem hierin, en Handels opera’s (alle op Italiaanse tekst) behoren tot de muzikale toppen van de achttiende eeuw. Waarom dat zo is horen we in het weergaloze duet uit de opera Giulio Cesare uit 1724. Lange tijd gold de sacrale cantate Il Pianto di Maria als een van de belangrijkste werken van Handel uit zijn jonge jaren in Italië, wat wel iets zegt over de kwaliteit. Maar het bleek uiteindelijk toch van een Italiaan te zijn: de werkelijke auteur is de Venetiaanse operacomponist Giovanni Battista Ferrandini, die dit hoogst expressieve stuk in 1739 schreef.

Pieter Dirksen

Lees hier het interview met Wouter Mijnders

Koop tickets